“Ας SOSουμε τα ζώα”-32ο Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης

“Ας SOSουμε τα ζώα”-32ο Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης

“Ας SOSουμε τα ζώα”_32ο Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης

 ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΟ ΕΡΓΟ:

  • Νηπιαγωγείο Λίμνης Ευβοίας
  • 32οΝηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης
  • 2οΝηπιαγωγείο Γαργαλιάνων

 ΘΕΜΑ: Απειλούμενα με εξαφάνιση ζώα

 ΑΦΟΡΜΗΣΗ / ΙΔΕΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ

Στο  ευρωπαϊκό έργο eTwinning με τίτλο “Eco Team” στο οποίο συμμετέχουμε, ένα από τα «οικολογικά αφιερώματα» του έργου αφορά δραστηριότητες σχετικές με τη βιοποικιλότητα και τα απειλούμενα με εξαφάνιση ζώα στις χώρες των σχολείων εταίρων.

Τα ελληνικά σχολεία του έργου διαλέξαμε να ασχοληθούμε με τα παρακάτω τρία ζώα που ζουν στις ελληνικές θάλασσες:

  • Τη χελώνα Καρέτα Καρέτα (caretta caretta) – Νηπιαγωγείο Λίμνης
  • Τη φάλαινα Φυσητήρα (Physeter macrocephalus) – 32ο Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης
  • Τη φώκια Μονάχους Μονάχους (monachus monachus) – 2ο Νηπιαγωγείο Γαργαλιάνων

Επιλέξαμε το ρομπότ mTiny επειδή το Πάντα, ως «πρώην» απειλούμενο με εξαφάνιση ζώο- μετά από χρόνια και πολλές προσπάθειες το 2016, η Διεθνής Ένωση Προστασίας της Φύσης (IUCN) ανακοίνωσε ότι το μοναδικό αυτό είδος έχει αναβαθμιστεί από “απειλούμενο” σε “τρωτό” στον παγκόσμιο κατάλογο ειδών που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν, μετά από αύξηση πληθυσμού σχεδόν 17% σε μια δεκαετία – γνωρίζει και μπορεί να συμβουλεύει και να καθοδηγεί.

 ΣΤΟΧΟΙ

Οι μαθητές/τριες:

  • Να γνωρίσουν τα απειλούμενα με εξαφάνιση ζώα των ελληνικών θαλασσών, τους κινδύνους που διατρέχουν και να ευαισθητοποιηθούν για τη διάσωσή τους.
  • Να κατανοήσουν ότι η Tεχνητή Nοημοσύνη  μπορεί να συμβάλλει στην αντιμετώπιση των παγκόσμιων περιβαλλοντικών προκλήσεων.
  • Να αποκτήσουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, κριτικής και υπολογιστικής σκέψης, κωδικοποίησης και προγραμματισμού.
  • Να καλλιεργήσουν ικανότητες συνεργασίας, επικοινωνίας, ομαδικότητας.

 ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ

  • Makeblock mTiny Discover Kit
  • micro:bit v2 starter:kit  (2 τμχ)

 ΥΛΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΚΕΤΑ

  • Μακετόχαρτο ή χαρτόνι κανσόν
  • Ανακυκλώσιμα και «άχρηστα» υλικά για την κατασκευή των σταθμών

 ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ

Γνωριμία με το ρομπότ MTiny και το Micro:bit

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Τα παιδιά έφτιαξαν μία μακέτα με ανακυκλώσιμα και “άχρηστα” υλικά. Στο πεδίο κίνησης του ρομπότ mTiny-Πάντα υπάρχει η αφετηρία (δάσος μπαμπού) και 4 «σταθμοί-κίνδυνοι» σχετικοί με το ζώο που έχει αναλάβει το κάθε σχολείο:

  1. Δίχτυα ψαρέματος/Θαλάσσιες σεισμικές έρευνες-Sonar (χελώνα-φώκια/ φάλαινα)
  2. Ρύπανση της θάλασσας με πλαστικά (και τα 3 ζώα)
  3. Συγκρούσεις με πλοία (και τα 3 ζώα)
  4. Φωτισμένα κτίρια στην παραλία/Παράνομη αλιεία-ψάρεμα με δυναμίτη/ Θαλάσσια Ηχορύπανση (χελώνα/ φάλαινα /φώκια)

Έχουμε φτιάξει κάρτες με QR codes οι οποίες τοποθετήθηκαν στους σταθμούς (1 στον καθένα).Οι κάρτες περιέχουν βίντεο με το ρομπότ Πάντα να ενημερώνει τα  ζώα για τους κινδύνους που τα απειλούν. (https://drive.google.com/file/d/1ATKU2jUz3lkG7SRgN4asEHnhZ5DFDgT7/view?usp=sharing)

Τα παιδιά με την βοήθεια των εκπαιδευτικών αξιοποίησαν τους μικροελεγκτές Micro:bit ενσωματώνοντας στις συσκευές έτοιμα προγράμματα ή και προγράμματα που έφτιαξαν οι εκπαιδευτικοί (https://drive.google.com/file/d/1XryzNCCvp-R8unxPtAyJ2aKSYusd0dbE/view?usp=sharing):

Σώζοντας τις θαλάσσιες χελώνες: όταν πέσουν τα επίπεδα φωτός (σούρουπο, νυχτώνει), θα ανάβουν τα φώτα LED δείχνοντας μια χελώνα. Αυτό θα μας υπενθυμίζει ότι πρόκειται για νεογέννητα χελωνάκια και πρέπει να προσέχουμε και να σβήσουμε τα φώτα από τα κτίρια της παραλίας ώστε να μη χαθούν τα νεογνά και να βρουν το δρόμο προς τη θάλασσα.

Αναμμένα δίχτυα ψαρέματος: ανάβουν τα LED όταν το φως είναι κάτω από ένα συγκεκριμένο επίπεδο (για να επιδείξει ένα συγκεκριμένο βάθος θάλασσας). Θα εκπέμπει επίσης έναν παλμικό ήχο υψηλής συχνότητας για να κρατήσει μακριά τη χελώνα και τη φώκια και να μην παγιδευτούν σε δίχτυα ψαρέματος.

Θόρυβος/Σόναρ: αναβοσβήνουν 10 φορές τα φώτα LED δείχνοντας ένα Χ, κάθε φορά που θα χτυπάμε δυνατά παλαμάκια. Αυτό θα μας δείχνει ότι πρέπει να μειώσουμε το θόρυβο γιατί ενοχλεί τη φώκια και τη φάλαινα.

Ταχύπλοα σκάφη / Πλοία: όταν κουνάμε micro:bit θα ανάβουν τα φώτα LED δείχνοντας μια φάλαινα έτσι ώστε να προσέξουν σε αυτό το σημείο τα ταχύπλοα σκάφη και τα καράβια. Θα εκπέμπει επίσης έναν παλμικό ήχο υψηλής συχνότητας για να κρατήσει μακριά τις φάλαινες για  να μην συγκρουστούν μαζί τους.

Τέλος, τα παιδιά δημιούργησαν ένα ασφαλές θαλάσσιο μονοπάτι και προγραμμάτισαν το mTiny -ρομπότ να το ακολουθήσει και να οδηγήσει τα ζώα σε ασφαλές σημείο αποφεύγοντας τους κινδύνους.

 

BΙΝΤΕΟ: Η ΠΙΣΤΑ

Τα παιδιά χωρίζονται σε ανομοιογενείς ομάδες των 3 ατόμων, έτσι ώστε να αξιοποιούνται οι διαφορετικές ικανότητες των μαθητών σε κάθε ομάδα, να βοηθήσουν ο ένας τον άλλον και να συνοικοδομούν τη νέα γνώση. Το 1ο παιδί της κάθε ομάδας θα δημιουργήσει με βελάκια κατεύθυνσης το αλγοριθμικό μονοπάτι που πρέπει να ακολουθήσει το M Tiny για να πάει στο σταθμό, το 2ο παιδί θα φτιάξει τον κώδικα και το 3ο θα προγραμματίσει το ρομπότ.

Όταν το Πάντα φτάνει στο σταθμό τα παιδιά σκανάρουν το QR code για να πληροφορηθούν τα ζώα για τους κινδύνους. Κατόπιν τα παιδιά υποδεικνύουν στους ανθρώπους λύσεις και τρόπους διάσωσης των ζώων.

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ 

1ος Σταθμός:

Νηπιαγωγείο Λίμνης: Δίχτυα ψαρέματος! Πολλές φορές οι χελώνες μπλέκονται σε παρατημένα δίχτυα ψαρέματος  αλλά και σε δίχτυα από παράνομη αλιεία.

32 Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης: Θαλάσσιες σεισμικές έρευνες-Sonar! O Φυσητήρας κινδυνεύει να αποπροσανατολιστεί και να οδηγηθεί σε ρηχά νερά με κίνδυνο να εγκλωβιστεί εκεί.

2ο Νηπιαγωγείο Γαργαλιάνων: Δίχτυα ψαρέματος! Πολλές φορές οι φώκιες μπλέκονται σε παρατημένα δίχτυα ψαρέματος  αλλά και σε δίχτυα από παράνομη αλιεία.

2ος Σταθμός

Νηπιαγωγείο Λίμνης: Ρύπανση της θάλασσας με πλαστικά! Η χελώνα Καρέτα -Καρέτα κινδυνεύει ιδιαίτερα από τις πλαστικές σακούλες που τις τρώει καθώς νομίζει ότι είναι μέδουσες που είναι τα αγαπημένα της μεζεδάκια!

32 Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης: Ρύπανση της θάλασσας με πλαστικά! Ο Φυσητήρας καταπίνει τεράστιες ποσότητες νερού για να πάρει την τροφή του με κίνδυνο να καταπιεί και ότι πλαστικό συναντά στην πορεία του στον βυθό.

2ο Νηπιαγωγείο Γαργαλιάνων: Ρύπανση της θάλασσας με πλαστικά!

3ος Σταθμός   

Νηπιαγωγείο Λίμνης: Συγκρούσεις με πλοία!

32 Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης: Συγκρούσεις με πλοία!

2ο Νηπιαγωγείο Γαργαλιάνων: Συγκρούσεις με πλοία!

4ος Σταθμός

Νηπιαγωγείο Λίμνης: Φωτισμένα κτίρια στην παραλία! Τα μικρά χελωνάκια κινδυνεύουν να αποπροσανατολίστουν και να μη βρουν το δρόμο για τη θάλασσα καθώς μπερδεύουν τα φώτα από τα κτίρια της παραλίας με το φως του φεγγαριού!

32 Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης: Παράνομη αλιεία-ψάρεμα με δυναμίτη! Ο Φυσητήρας κινδυνεύει να σκοτωθεί από τους δυναμίτες που χρησιμοποιούν παράνομοι ψαράδες.

2ο Νηπιαγωγείο Γαργαλιάνων: Θαλάσσια ηχορύπανση!

 

Υλοποίηση – 32ο Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης

 

Ασφαλής διαδρομή / Τερματισμός

32ο Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης: Το Πάντα εξηγεί στον Φυσητήρα πως τώρα είναι ασφαλής και το ίδιο επιστρέφει στο σπίτι του.

 

 ΔΙΑΧΥΣΗ/ΔΙΑΜΟΙΡΑΣΜΟΣ

Η διάδοση του έργου μας έγινε μέσω των επίσημων ιστοσελίδων των σχολείων

http://nip-limnis.eyv.sch.gr/autosch/joomla15/

https://blogs.sch.gr/32nipth/

https://blogs.sch.gr/2nipgarg/

Κοινοποιήθηκε στους γονείς των συμμετεχόντων μαθητών και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης των σχολείων και των εκπαιδευτικών.

Το έργο του 32ου Νηπιαγωγείου Θεσσαλονίκης παρουσιάστηκε στο 2o Φεστιβάλ -εκδήλωση Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και STEAM της Διεύθυνσης Α/θμιας Εκπ/σης Ανατολικής Θεσσαλονίκης

Και στο 2ο Φεστιβάλ STEM και Εκπαιδευτικής Ρομποτικής για την προσχολική Εκπαίδευση με θέμα: “Μεσόγειος πηγή ζωής και πολιτισμού” του STEM EDUCATION.

Επιπλέον, δημιουργήθηκαν 3 Padlet (1 για το κάθε ζώο) με πληροφορίες και υλικό για διδακτική αξιοποίηση από συναδέλφους.

 

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟΥ

Ο σύνδεσμος στο GitHub είναι: https://github.com/niplimnis/Eco-Team