MindLab Education – MindLab Green Open

MindLab Education – MindLab Green Open

 

Περιγραφή

Η διαχείριση αποβλήτων αποτελεί ένα φλέγον ζήτημα που απασχολεί τον άνθρωπο και την καθημερινότητα του γι’ αυτό και η ομάδα μας που αποτελούνταν από μαθητές Γ-Δ δημοτικού των Online εργαστηρίων του MindLab, κλήθηκαν να ασχοληθούν μ’ αυτό . Αρχικά μελετήσαμε και ενημερωθήκαμε σχετικά με την συλλογή των απορριμμάτων, την  κατηγοριοποίηση τους, την μεταφορά τους, καθώς επίσης και την κατάληξη αυτών.  Η ομάδα έπειτα απ’ την διαδικασία αυτή της συλλογής πληροφοριών κλήθηκε να δημιουργήσει μέσω της εφαρμογής SCRATCH 3  μια δια δραστική ιστορία που σκοπό θα είχε την παρουσίαση των διαφόρων σταδίων διαχείρισης των αποβλήτων, καθώς επίσης και την γενικότερη ευαισθητοποίηση στο θέμα αυτό.  Οι πρωταγωνιστές της  ιστορίας μας πραγματεύτηκαν και απάντησαν στα εξής ερωτήματα :

  • Μπορούμε με την βοήθεια της τεχνολογίας να συλλέξουμε πιο εύκολα και γρήγορα τα απορρίμματα?
  • Πως πρέπει να κατηγοριοποιούμε τα απορρίμματα και που συλλέγονται ανάλογα με το είδος τους ?
  • Αξιοποιώντας την τεχνολογία μπορούμε να φτιάξουμε «έξυπνους» κάδους οι οποίοι θα αναγνωρίζουν το υλικό του απορρίμματος και θα εμφανίζουν προειδοποιητικό μήνυμα σε περίπτωση λάθους κατανομής?
  • Επίσης μπορούμε να φτιάξουμε «έξυπνους» κάδους που θα καταγράφουν την πληρότητα τους και να στέλνουν μηνύματα στο κέντρο ελέγχου για την καλύτερη διαχείριση τους?

Επομένως ,στην ιστορία μας οι πρωταγωνιστές συνέλεξαν απορρίμματα και στην συνέχεια (σε μορφή παιχνιδιού) αναλόγως του υλικού που είχαν τα κατέταξαν στον σωστό κάδο όπου και θα πραγματοποιείται έλεγχος για το κατά πόσο η κατανομή ήταν σωστή . Παράλληλα με την προσθήκη νέων απορριμμάτων  θα ελέγχεται η πληρότητα των κάδων και κάθε φορά θα αποστέλλεται το  αντίστοιχο μήνυμα στο κέντρο ελέγχου των «έξυπνων» κάδων.

Στόχοι

 

  1. Οι μαθητές να αποκτήσουν οικολογική-περιβαλλοντική συνείδηση
  2. Η ευαισθητοποίηση σε θέματα ανακύκλωσης και την συνειδητοποίηση της σημαντικότητας της
  3. Να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με την χρήση της τεχνολογίας στο κομμάτι της διαχείρισης αποβλήτων
  4. Να αναπτύξουν δεξιότητες όπως η κρητική σκέψη, η συνεργασία, δημιουργικότητα κ.α.

Σχεδιασμός-Υλοποίηση

Το λογισμικό το οποίο χρησιμοποιήθηκε για την υλοποίηση του έργου μας ήταν το Scratch 3 το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί  και on- line (https://scratch.mit.edu/projects/editor ). Το έργο μας  υλοποιήθηκε σε 3 διδακτικές ώρες ( της 1 ώρας η κάθε μια) . Σε κάθε μια απ’ αυτές τις διδακτικές ώρες πραγματευόμασταν ξεχωριστές θεματικές ενότητες . Στην πρώτη εξ’ αυτών αναφερθήκαμε  στους  σωστούς τρόπους  διαχείρισης των αποβλήτων μας ,στην μείωση αυτών και στον τρόπο συμπεριφορά μας .  Επομένως,  στο πρώτο κομμάτι του έργο αναπαραστήσαμε την συλλογή απορριμμάτων σε μια πόλη. Στην δεύτερη ενότητα συζητήσαμε για την ανακύκλωση , για τα διάφορα υλικά που μπορούν να ανακυκλωθούν, όπως χαρτί, πλαστικό, γυαλί και μέταλλο. Μιλήσαμε για το πώς αυτά τα υλικά μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν για να δημιουργηθούν νέα προϊόντα. Δημιουργώντας το αντίστοιχο κομμάτι του έργου μας  με τον αντίστοιχο κώδικα, όπου γίνεται η κατανομή  των απορριμμάτων που στους κατάλληλους κάδους ανάλογα με το υλικό τους. Στην τρίτη και τελευταία ενότητα  συζητήσαμε για τους «έξυπνους» κάδους οι οποίοι διαθέτουν αισθητήρες οι οποίοι ενεργοποιούν μια μορφή ειδοποίησης (ήχο ή φωτεινό σήμα) προκειμένου να ειδοποιήσουν τους υπεύθυνους για τη συλλογή των απορριμμάτων.

Για αναλυτικές οδηγίες, τους κώδικες και το πλάνο μαθήματος επισκεφτείτε το αποθετήριο ΕΔΩ

Το βίντεο της ομάδας μπορείτε να το βρείτε ΕΔΩ