Θαλασσοπούλια-4ο Νηπιαγωγείο Αρτέμιδος. Πλαστικά στη Θάλασσα

Θαλασσοπούλια-4ο Νηπιαγωγείο Αρτέμιδος. Πλαστικά στη Θάλασσα

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Κλιματική αλλαγή – Προστασία του Περιβάλλοντος ΟΝΟΜΑ ΟΜΑΔΑΣ: Θαλασσοπούλια ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΟΥ: Πλαστικά στην θάλασσα ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ-ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Όλγα Σακελλαρίου

ΙΔΕΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ: Ανάμεσα στην Αρτέμιδα και το Μαρκόπουλο, ο υδροβιότοπος της Βραυρώνας αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά καταφύγια άγριας ζωής της Αττικής. Η περιοχή φιλοξενεί πάνω από 170 είδη πουλιών, ερπετά, αμφίβια και θηλαστικά. Ο υδροβιότοπος της Βραυρώνας έχει ενταχθεί στο δίκτυο “Τόπων Κοινοτικής Σημασίας” και έχει συμπεριληφθεί στους τόπους που προτείνονται για ένταξη στο Ευρωπαϊκό δίκτυο προστατευομένων περιοχών “Natura 2000”. Η ανεξέλεγκτη ρίψη πλαστικών και λοιπών σκουπιδιών συνιστά σοβαρό πρόβλημα για τον υδροβιότοπο και αποτέλεσε το έναυσμα για την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των παιδιών με την χρήση της ρομποτικής και για την συμμετοχή μας στο διαγωνισμό.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ: Στο έργο αυτό τα παιδιά θα δημιουργήσουν μια επιδαπέδια μακέτα ως προσομοίωση, από το νησάκι της Βραυρώνας με το εκκλησάκι του Αγ. Αλεξάνδρου, που αποτελει ένα τμήμα του Υδροβιότοπου στην Αρτέμιδα. Πάνω στη μακέτα θα τοποθετηθούν πλαστικά, που συνήθως βρίσκουμε στη θάλασσα. Τα θαλασσοπούλια του νηπιαγωγείου μας με την βοήθεια του ρομπότ Edison, θα εντοπίσουν τα πλαστικά στη μακέτα, θα προγραμματίσουν το ρομπότ να φτάσει σε αυτά και θα τα μαζέψουν. Ο προγραμματισμός του ρομπότ γίνεται μέσα από το γραφικό περιβάλλον EdWare, το οποίο είναι ένα δωρεάν λογισμικό ανοιχτού κώδικα.

ΥΛΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ: Επιδαπέδια μακέτα από χοντρό χαρτόνι την οποία θα κατασκευάσουμε με τα παιδιά στο νηπιαγωγείο Το ρομπότ δαπέδου Edison. Ανακυκλώσιμα υλικά από πλαστικό(πλαστικά κουτάλια, πιρούνια, μπουκάλια, καπάκια, σακούλες). Πέτρες και κοχύλια από τη θάλασσα της περιοχής μας. Θαλασσί μπογιά και πινέλα για να χρωματίσουμε τη μακέτα. Χρωματιστά χαρτόνια και χαρτιά για να φτιάξουμε το μικρό νησί στη μέση της μακέτας και ένα εκκλησάκι πάνω σε αυτό. Μικρές βαρκούλες από χαρτί τοποθετημένες στη θάλασσα. Μάσκες πουλιών, από τα υλικά χειροτεχνίας του σχολείου, που θα φορούν τα παιδιά.

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ: Οι μαθητές να εξασκηθούν μέσα από τις δραστηριότητες κώδικα στις αρχές του προγραμματισμού και του αλγοριθμικού τρόπου σκέψης. Να κατακτήσουν τις έννοιες του προσανατολισμού, της απόστασης, της μέτρησης. Να καλλιεργήσουν δεξιότητες συνεργασίας, ομαδικότητας, κριτικής σκέψης, διερεύνηση λύσεων, δημιουργικότητας. Τέλος η ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα ρύπανσης της θάλασσας από τα πλαστικά, η ανάδειξη της έννοιας του ενεργού πολίτη και η υιοθέτηση θετικών στάσεων και συμπεριφορών απέναντι στο περιβάλλον.

Ερωτήσεις εισαγωγής και προβληματισμού

Εισάγουμε ερωτήσεις προβληματισμού στα παιδιά σχετικά με το πως μπορούμε να δώσουμε εντολές στο ρομπότ μας, του τύπου:

Σε ποια γλώσσα πρέπει να του μιλήσουμε για να μας καταλάβει; Προσπαθήστε να του μιλήσετε και να του δώσετε εντολές στη γλώσσα που μιλάμε ή σε όποια άλλη γλώσσα θέλετε. Τα παιδιά ανακαλύπτουν ότι το ρομπότ δεν ανταποκρίνεται στις εντολές και στη γλώσσα τη δική μας.

Σε ποια γλώσσα άραγε θα μπορούσαμε να του μιλήσουμε και να του δώσουμε εντολές ώστε να μας καταλαβαίνει; Η γλώσσα αυτή  είναι η γλώσσα προγραμματισμού που πρέπει να τη μάθουμε  για να το προγραμματίσουμε. Το δικό μας ρομποτάκι δέχεται εντολές με τα βελάκια τα οποία του δείχνουν πως να μετακινηθεί. Βάζουμε τα βελάκια στη σειρά για να του δείξουμε το δρόμο. Περνάμε τις εντολές από τον υπολογιστή στο ρομπότ για να τις διαβάσει και έτσι δημιουργούμε ένα κοινό κώδικα επικοινωνίας.

Προετοιμασία μακέτας

Βάφουμε τη μακέτα με το χρώμα της θάλασσας και κατασκευάζουμε το νησάκι με το εκκλησάκι του Αγ. Αλεξάνδρου.

Γεμίζουμε τη θάλασσα με ψαράκια, βαρκούλες, κοχύλια και πέτρες από τη θάλασσα της πόλης μας.

Ετοιμάζουμε τις μάσκες των πουλιών που θα φορέσουν τα παιδιά και τη μάσκα για το ρομποτάκι Edison

Η μακέτα μας είναι έτοιμη

Προγραμματισμός της δραστηριότητας

Τα παιδιά συναποφασίζουν τον κώδικα, τον σειροθετούν και σχηματίζουν τον αλγόριθμο. Κάθε παιδί κρατάει μπροστά του ένα μέρος του κώδικα τον οποίο διαβάζει και  ο οποίος αντιστοιχεί σε ένα πλαστικό στη θάλασσα και δείχνει την πορεία που πρέπει να γίνει για να φτάσει το Edison σε αυτό, ώστε το παιδί να το μαζέψει. Στη συνέχεια κάθε παιδί, με τη σειρά του, προγραμματίζει το ρομποτάκι με το μέρος του κώδικα που του αντιστοιχεί, χρησιμοποιώντας τα βελάκια του τηλεχειριστηρίου της τηλεόρασης.Όταν ολοκληρώσουν τον προγραμματισμό της πορείας πατάνε το τρίγωνο κουμπί επάνω στο ρομπότ και εκείνο εκτελεί τις εντολές που έχει λάβει. Η δραστηριότητα ολοκληρώνεται όταν τα παιδιά μαζέψουν όλα τα πλαστικά από τη θάλασσα.

Χρήση Edware Edison: https://github.com/4nip-artem/plastic-pollution.github.io-

 

Τα θαλασσοπούλια του 4ου Νηπιαγωγείου Αρτέμιδος είναι έτοιμα για δράση….

Το βίντεο με τη δράση μας: Τα θαλασσοπούλια καθαρίζουν από τα πλαστικά τον υδροβιότοπο της Βραυρώνας με τη βοήθεια του ρομπότ Edison