WorryNots – Labaki – The Toi Story

WorryNots – Labaki – The Toi Story

Η ομάδα μας, οι WorryNots , συμμετέχει με ενθουσιασμό στον 7ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, παρουσιάζοντας το καινοτόμο πρότζεκτ μας με τίτλο The Toi Story.

Είμαστε οι μαθητές:

  • Παναγιώτης Ματθαίου
  • Χριστόφορος Σεληνιωτάκης
  • Δημήτρης Κωστάκης
  • Μάνος Αναγνωστάκης
  • Λευτέρης Σταματάκης

Επικεφαλής ομάδας: Πλευρίδη Ελευθερία

Συμμετέχουμε σε έναν διαγωνισμό ρομποτικής, αναλαμβάνοντας την πρόκληση να σχεδιάσει και να κατασκευάσει μια έξυπνη τουαλέτα ειδικά προσαρμοσμένη στις ανάγκες ατόμων με αναπηρία. Το έργο μας συνδυάζει την καινοτομία της τεχνολογίας με έναν αυστηρά ανθρωποκεντρικό σχεδιασμό, με απώτερο σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και της καθημερινής λειτουργικότητας των ατόμων που αντιμετωπίζουν κινητικές ή άλλες δυσκολίες.

Η τουαλέτα αυτή δεν είναι μια απλή αναβάθμιση των συμβατικών υποδομών υγιεινής, αλλά ένα πολυλειτουργικό σύστημα υποστήριξης. Θα ενσωματώνει έξυπνα συστήματα αυτοματισμού, όπως αισθητήρες κίνησης, για να διασφαλίζεται η ευκολία στη χρήση χωρίς τη μεσολάβηση τρίτων. Ειδικά σχεδιασμένοι μηχανισμοί θα διευκολύνουν την ασφαλή μετακίνηση, τη σωστή στάση του σώματος και τη βελτιστοποίηση της προσωπικής υγιεινής με ελάχιστη σωματική προσπάθεια από την πλευρά του χρήστη. Η ανάγκη για τέτοιου είδους λύσεις είναι ιδιαίτερα έντονη, καθώς πολλοί άνθρωποι με αναπηρίες έρχονται αντιμέτωποι με σημαντικές προκλήσεις στις πιο βασικές ανθρώπινες δραστηριότητες.

Πρόβλημα:
Η απλή επίσκεψη στην τουαλέτα μπορεί να μετατραπεί σε μια χρονοβόρα, εξαντλητική και ενίοτε ταπεινωτική διαδικασία, ειδικά όταν απαιτείται η συνεχής παρουσία και βοήθεια φροντιστών.

Λύση:
Η δική μας πρόταση στοχεύει στο να ενισχύσει την αυτονομία και την αξιοπρέπεια των χρηστών. Με τη μείωση της εξάρτησης από εξωτερική βοήθεια, προσφέρουμε ένα ουσιαστικό βήμα προς την κοινωνική ενσωμάτωση και τη βελτίωση της ψυχολογικής ευημερίας των ανθρώπων με αναπηρίες. Το έργο μας φιλοδοξεί να αποδείξει ότι η ρομποτική τεχνολογία μπορεί και πρέπει να υπηρετεί τις ανθρώπινες ανάγκες με σεβασμό, ευαισθησία και δημιουργικότητα.

 

Διδακτικοί στόχοι

  1. Γνωστικοί στόχοι:
    Οι μαθητές:

    1. Να κατανοήσουν της αναγκαιότητας της συμπερίληψης στην τεχνολογική καινοτομία και της σχέσης της τεχνολογίας με τα ανθρώπινα δικαιώματα.
    2. Να εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές ρομποτικής και αυτοματισμών (αισθητήρες, ενεργοποιητές, μικροελεγκτές, λογική ελέγχου).
    3. Να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων μέσω της εφαρμογής της μηχανικής σκέψης (engineering thinking) σε ένα ρεαλιστικό κοινωνικό πρόβλημα.
    4. Να γνωρίσουν τις βασικές αρχές εργονομίας και προσβασιμότητας στον σχεδιασμό χώρων και συσκευών.
  2. Δεξιοκεντρικοί στόχοι:
    Οι μαθητές:

    1. Να αναπτύξουν τις τεχνικές δεξιότητες μέσω της κατασκευής πρωτοτύπου (prototyping) με χρήση υλικών ρομποτικής, 3D εκτύπωσης, προγραμματισμού κ.ά.
    2. Να καλλιεργήσουν τη συνεργατική εργασία σε ομαδικό περιβάλλον, με κατανομή ρόλων και υπευθυνοτήτων.
    3. Να βελτιώσουν τις δεξιότητες επικοινωνίας μέσω παρουσιάσεων, τεκμηρίωσης, αλλά και διάδρασης με το κοινό ή επιτροπές αξιολόγησης.
    4. Να βελτιώσουν της ικανότητας διαχείρισης έργου (project management) με χρονοδιαγράμματα, φάσεις ανάπτυξης και αξιολόγηση προόδου.
  3. Συναισθηματικοί και κοινωνικοί στόχοι:
    Οι μαθητές:

    1. Να καλλιεργήσουν την ενσυναίσθηση και την κατανόηση των καθημερινών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία.
    2. Να ενισχύσουν την κοινωνική υπευθυνότητα και την αίσθηση ότι η τεχνολογία μπορεί να γίνει εργαλείο κοινωνικής αλλαγής.
    3. Να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη, τόσο στο σχολικό όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.
    4. Να αναπτύξουν τη σημασία της ηθικής στον σχεδιασμό τεχνολογικών λύσεων, με σεβασμό στην ιδιωτικότητα, την αξιοπρέπεια και τις ατομικές ανάγκες των χρηστών.