Τεχνοήρωες – Labaki – Roboφίλος

Τεχνοήρωες – Labaki – Roboφίλος

Η ομάδα μας, οι Τεχνοήρωες, συμμετέχει με ενθουσιασμό στον 7ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, παρουσιάζοντας το καινοτόμο πρότζεκτ μας με τίτλο Roboφίλος.

Η ομάδα μας αποτελείται απο τους μαθητές:

  1. Υάκινθος Τσαγκαράκης
  2. Νικόλας Πλούσος
  3. Γιώργος Κουφάκης
  4. Γιώργος Αγγελιδάκης
  5. Βασίλης Κυριαζόπουλος

Επικεφαλής ομάδας: Πολάκη Κατερίνα

Η ομάδα μας συμμετέχει στον διαγωνισμό ρομποτικής με μια ανθρωποκεντρική πρόταση: την κατασκευή ενός προηγμένου ρομπότ που θα έχει την ικανότητα να περιηγείται αυτόνομα σε περιοχές με έντονη ανθρώπινη παρουσία, όπως πάρκα, πλατείες, σχολεία, εμπορικά κέντρα και γενικότερα σημεία κοινωνικής αλληλεπίδρασης.

Το ρομπότ αυτό δε θα περιορίζεται στην παρατήρηση του περιβάλλοντος, αλλά θα διαθέτει αισθητήρες, οι οποίοι θα είναι ικανοί να ανιχνεύουν τα συναισθήματα των ανθρώπων. Μέσω της αναγνώρισης εκφράσεων του προσώπου, στάσης του σώματος, και φωνητικών τόνων, θα μπορεί να αντιληφθεί πότε ένα άτομο βιώνει λύπη, άγχος, θυμό, σύγχυση ή ακόμα και φυσικό πόνο, όπως στην περίπτωση τραυματισμού ή αδιαθεσίας. Αναλόγως με το περιστατικό, το ρομπότ θα έχει τη δυνατότητα να αντιδρά με προσαρμοσμένες και ουσιαστικές ενέργειες.

Για παράδειγμα:

  • Σε περίπτωση εντοπισμού ατόμου που φαίνεται λυπημένο ή σε ψυχική πίεση, θα μπορεί να το πλησιάσει με φιλικό τρόπο και να του προσφέρει λόγια στήριξης, πληροφορίες για κοντινές υπηρεσίες ψυχολογικής βοήθειας ή ακόμα και να επικοινωνήσει με κάποιον ειδικό, εφόσον ζητηθεί.
  • Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, όπως τραυματισμός ή λιποθυμία, το ρομπότ θα ενημερώνει άμεσα τις αρμόδιες αρχές ή υπηρεσίες πρώτων βοηθειών, δίνοντας την τοποθεσία και βασικά δεδομένα για την κατάσταση του ατόμου.
  • Επιπλέον, θα διαθέτει οθόνη επιτρέποντας στους πολίτες να αλληλεπιδρούν μαζί του και να ζητούν
    βοήθεια ή πληροφορίες.

 

Η ανάγκη για την ύπαρξη τέτοιων “έξυπνων βοηθών” σε δημόσιους χώρους είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Στη σύγχρονη κοινωνία, η ψυχική υγεία και η συναισθηματική υποστήριξη έχουν αναδειχθεί ως κρίσιμοι παράγοντες της ανθρώπινης ευημερίας. Ωστόσο, σε καθημερινές συνθήκες, πολλοί άνθρωποι βιώνουν δύσκολες στιγμές χωρίς να υπάρχει κάποιος διαθέσιμος να τους προσφέρει βοήθεια ή κατανόηση. Το ρομπότ μας δεν υποκαθιστά τον άνθρωπο· έρχεται, όμως, ως συμπληρωματικός σύμμαχος που δρα με διακριτικότητα, ευαισθησία και σεβασμό στην ιδιωτικότητα, προσφέροντας πρώτη υποστήριξη σε όσους την έχουν ανάγκη. Παράλληλα, λειτουργεί και προληπτικά, αποτρέποντας πιθανές επιπλοκές σε περιπτώσεις ψυχολογικής ή σωματικής δυσφορίας.
Πιστεύουμε βαθιά πως η τεχνολογία δεν πρέπει να εξυπηρετεί μόνο τη λειτουργικότητα, αλλά και τον άνθρωπο στο σύνολό του – το σώμα, το μυαλό και την ψυχή. Μέσα από αυτό το έργο, φιλοδοξούμε να δείξουμε πώς η ρομποτική και η τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να συνυπάρχουν με την ευαισθησία, φέρνοντας λύσεις που προάγουν την κοινωνική φροντίδα, την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη.

Διδακτικοί στόχοι

  1. Γνωστικοί στόχοι
    Οι μαθητές:

    • Θα κατανοήσουν την έννοια των συναισθημάτων και την εκδήλωσή τους.
    • Θα αναγνωρίσουν βασικά ανθρώπινα συναισθήματα (χαρά, λύπη, φόβος, θυμός κ.λπ.) και θα μάθουν πώς αυτά εκφράζονται μέσω του προσώπου, της στάσης του σώματος και του λόγου.
    • Θα θέσουν σε λειτουργία δεξιοτήτες προγραμματισμού και σχεδιασμού ρομπότ
    • Θα εφαρμόσουν βασικές αρχές ρομποτικής και προγραμματισμού για να δημιουργήσουν ή να κατανοήσουν πώς λειτουργεί ένα ρομπότ με αισθητήρες αναγνώρισης συναισθημάτων (χρωμάτων).
  2. Κοινωνικοί και συναισθηματικοί στόχοι
    Οι μαθητές:

    • Θα μάθουν να αναγνωρίζουν και να κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων, ενισχύοντας την ικανότητά τους να δείχνουν κατανόηση και φροντίδα.
    • Θα ενισχύσουν την συναισθηματική τους νοημοσύνη (EQ)
    • Θα καλλιεργήσουν τη συναισθηματική αυτογνωσία και τη διαχείριση των προσωπικών τους συναισθημάτων.
    • Θα καλλιεργήσουν την κοινωνική υπευθυνότητα και αλληλεγγύη.
    • Οι μαθητές θα αντιληφθούν τη σημασία της στήριξης των συνανθρώπων μας, ειδικά σε δημόσιους χώρους όπου συχνά απουσιάζει η άμεση βοήθεια.
    • Οι μαθητές θα διαπιστώσουν πώς η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ενίσχυση της ανθρώπινης ευημερίας και όχι μόνο για πρακτικές λειτουργίες.
  3. Επιπλέον Παιδαγωγικά Οφέλη
    • Η συμμετοχή σε πρότζεκτ ρομποτικής ενισχύει τη συνεργασία, την ανάληψη ρόλων και την αλληλεπίδραση.
    • Η ανάγκη σχεδιασμού ενός ρομπότ με κοινωνικές “ικανότητες” ενισχύει τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών.
    • Το πρότζεκτ συνδυάζει Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνη και Μαθηματικά.