ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ:
Οι τουρίστες έφυγαν από το νησί Moyenne, παίρνοντας μαζί τους όμορφες στιγμές, ευχάριστες αναμνήσεις, ήχους, εικόνες και αρώματα. Όμως κάτι ξέχασαν πίσω τα σκουπίδια τους!
Ο Πίπης, ο παπαγάλος, ζητά τη βοήθειά μας: μπορούμε να κατασκευάσουμε έναν έξυπνο κάδο που θα παρακινεί τους ανθρώπους να ανακυκλώνουν;
Το έργο “Smartbin – Ο Πίπης και ο Έξυπνος Κάδος” είναι μια συνεργατική προσπάθεια που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από το 2ο Νηπιαγωγείο Καβαλαρίου, το Νηπιαγωγείο Λυγιάς Λευκάδας, το Δημοτικό Σχολείο Μαθιάτη (Κύπρος) και το 8ο Νηπιαγωγείο Αρτέμιδας. Απευθύνεται σε μαθητές προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, με σκοπό τη δημιουργική αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) και του Διαδικτύου των Πραγμάτων (IoT), με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με την ανακύκλωση.
Κάθε σχολείο παρουσίασε τη δική του πρόταση για τη δημιουργία ενός «έξυπνου» κάδου ανακύκλωσης, ικανού να αλληλοεπιδρά με τον χρήστη και να μπορεί να ρυθμίζει αυτόματα τη λειτουργία του, χωρίς την ανάγκη παρέμβασης ανθρώπινου παράγοντα.
ΣΤΟΧΟΙ:
- Να γνωρίσουν οι μαθητές τεχνολογίες όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (IoT).
- Να εμπλακούν σε δραστηριότητες σχεδιασμού και ανάπτυξης εφαρμογών και συσκευών, μέσα από δημιουργικές διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων.
- Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα που σχετίζονται με την ανακύκλωση και την προστασία της θαλάσσιας και παράκτιας ζωής.
ΤΙ ΧΡΕΙΑΣΤΗΚΑΜΕ:
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ / HARDWARE – SENSORS Κ.ΛΠ.
- 1 σετ Makey Makey
- 2 πλακέτες Micro:bit
- 2 Nezha Expansion Boards
- 1 κόκκινο και 1 πράσινο LED PlanetX
- 1 αισθητήρας ultrasonic PlanetX
- 1 αισθητήρας RFID PlanetX
- 20 κάρτες RFID
- Καλώδια
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ / SOFTWARE – APPS ETC
- AI app generator “lovable.app”
- Εφαρμογή Scratch με το πρόσθετο Makey Makey
- Πλατφόρμα Google’s Teachable Machine για δημιουργία μοντέλων image classification
- Εφαρμογή MakeCode για τον προγραμματισμό των Micro:bit
ΤΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΑΜΕ:
Με τον παραπάνω εξοπλισμό και τις αναφερόμενες εφαρμογές, δημιουργήσαμε ένα διαδραστικό σύστημα που καθοδηγεί τους χρήστες στη διαδικασία ανακύκλωσης άδειων συσκευασιών. Το σύστημα ενσωματώνει στοιχεία παιγνιοποίησης (gamification), όπως οι Loyalty Cards, ώστε να διατηρείται το ενδιαφέρον και η συμμετοχή των χρηστών.
Όλες οι εφαρμογές και οι συσκευές έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να είναι προσβάσιμες ακόμη και σε παιδιά που δεν διαβάζουν, χρησιμοποιώντας οπτικές και ηχητικές οδηγίες για άμεση, βιωματική εμπλοκή.
Ψηφιακά παραγόμενα:
- Μια εφαρμογή στο Scratch, με ενσωμάτωση Makey Makey, που καθοδηγεί βήμα προς βήμα τον χρήστη στη διαδικασία ανακύκλωσης.
- Μια εφαρμογή στο lovable.app, βασισμένη σε image classification μοντέλο της Google’s Teachable Machine, που αναγνωρίζει και κατηγοριοποιεί άδειες συσκευασίες, ανάλογα με την ανακυκλωσιμότητά τους.
- Τέσσερις «έξυπνοι» κάδοι ανακύκλωσης, αξιοποιώντας Makey Makey και αισθητήρες PlanetX, που:
- Παρέχουν ηχητικές και οπτικές οδηγίες σχετικά με το τι ανακυκλώνεται σε κάθε κάδο.
- Αντιλαμβάνονται πότε είναι γεμάτοι και ειδοποιούν τον χρήστη να τους αδειάσει.
- Ανταμείβουν τον χρήστη με πόντους για κάθε ανακυκλωμένο αντικείμενο, ενημερώνοντάς τον για τη συνολική του πρόοδο.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ:
ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΠΑΡΑΓΟΜΕΝΩΝ:
Όλοι οι κώδικες, οι συνδεσμολογίες και κάθε άλλη απαιτούμενη πληροφορία, βρίσκετε δημόσια αναρτημένη προς επανάχρηση ή βελτιστοποίηση στο δημόσιο αποθετήριο του έργου:
https://github.com/zmarina79/smartbin/tree/main/nipiagwgeio-lygias