Οικοσυμμαχία

Οικοσυμμαχία

Οικοσυμμαχία

Όνομα ομάδας: Οικοσυμμαχία

Τίτλος έργου: Οικοσυμμαχία Νηπιαγωγεία

ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΑ: 4ο Νηπιαγωγείο Βασιλικού, 2ο Νηπιαγωγείο Ν. Αρτάκης, Νηπιαγωγείο Αγίου Κωνσταντίνου, Νηπιαγωγείο Μαντουδίου, Νηπιαγωγείο Πηλίου, 2ο Νηπιαγωγείο Ερέτριας, 6ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας, 2ο Νηπιαγωγείο Αμαρύνθου, Νηπιαγωγείο Νεοχωρίου, 1ο Νηπιαγωγείο Λάρυμνας, Παιδική Σχολή Σωτηρίου, Νηπιαγωγείο Φάρου Αυλίδας.

Περιγραφή:

Η Οικοσυμμαχία, ένα δυναμικό δίκτυο σχολείων της Στερεάς Ελλάδας που εστιάζει στην καλλιέργεια δεξιοτήτων μέσω της ενεργής συμμετοχής των μαθητών και της παρέμβασης στο τοπικό περιβάλλον με επίκεντρο την αειφορία, ανέλαβε την πρωτοβουλία να διευρύνει το έργο της. Μέσω της ιδρύτριας και μέλους της συντονιστικής ομάδας, απηύθυνε ανοιχτή πρόσκληση στο γραφείο του Αντιπεριφερειάρχη Παιδείας, καλώντας σχολεία της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας να συμμετάσχουν στον 7ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών. Η πρόταση έγινε δεκτή και με την υποστήριξη του Γραφείου Παιδείας δημιουργήθηκαν 2 ομάδες σχολείων: Νηπιαγωγεία και Δημοτικά.

Η Οικοσυμμαχία, αξιοποιώντας την πολύτιμη εμπειρία της από προηγούμενες συμμετοχές σε μαθητικούς διαγωνισμούς, λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής γνώσης και προτείνει μια καινοτόμο προσέγγιση: τη σύνδεση των σχολικών σχεδίων δράσης που σχετίζονται με την Ενεργή Πολιτειότητα – ένα νέο πρόγραμμα του ΥΠΑΙΘΑ – με τις απαιτήσεις του διαγωνισμού.

Μέσω της αξιοποίησης του υπάρχοντος εξοπλισμού και του εμπλουτισμού του με νέες προσθήκες, το δίκτυο στοχεύει στην ενίσχυση των σχολικών δράσεων, υλοποιώντας ιδέες που προάγουν τη γνωριμία με το τοπικό περιβάλλον, την ανάδειξή του και τη βελτίωσή του. Αυτή η πρωτοβουλία είναι μοναδική στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, καθώς συγκεντρώνει σχολεία που συνεργάζονται για να αναδείξουν τον τόπο τους, προτείνοντας βιώσιμες λύσεις προσβασιμότητας και αναβάθμισης δημόσιων χώρων.

Δομή και Φάσεις Υλοποίησης Οι δράσεις ακολουθούν μια σαφώς καθορισμένη δομή, η οποία περιλαμβάνει τα εξής στάδια:

Καταιγισμός ιδεών: Οι μαθητές επιλέγουν χώρους παρέμβασης στην περιοχή τους.

Συλλογή πληροφοριών: Διεξάγεται έρευνα για τον επιλεγμένο χώρο.

Επιτόπιες επισκέψεις: Οι μαθητές αναλύουν τον χώρο και καταγράφουν τις ανάγκες.

Προτάσεις μαθητών: Παρουσιάζουν ιδέες για παρεμβάσεις και βελτιώσεις.

Πλάνο δράσης: Δημιουργούνται ομάδες εργασίας, καθορίζονται αρμοδιότητες και οργανώνονται τα βήματα υλοποίησης.

Παρεμβάσεις: Υλοποιούνται οι προτάσεις.

Ανατροφοδότηση: Εντοπίζονται προβλήματα και περιοχές βελτίωσης.

Τροποποιήσεις και διάχυση: Διοργανώνονται εκδηλώσεις για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων.

Αξιολόγηση: Αποτιμώνται οι δράσεις και εξετάζονται πιθανές επεκτάσεις.

Διάδοση καλών πρακτικών: Κοινοποιούνται οι εμπειρίες και τα αποτελέσματα του έργου.

Η Οικοσυμμαχία, σε συνεργασία με το ευρύτερο δίκτυο σχολείων της Περιφέρειας, με όραμα και συνέπεια, προτείνει την ανάδειξη της τοπικής ταυτότητας μέσω του συνδυασμού τεχνολογίας και συμμετοχικής δράσης. Αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα συνεργασίας, αποδεικνύοντας ότι μαζί μπορούμε να φέρουμε την αλλαγή και να δημιουργήσουμε ένα βιώσιμο μέλλον για όλους.

Στόχοι:

Οι εκπαιδευτικοί στόχοι της παραπάνω δράσης είναι οι εξής:

  • Καλλιέργεια της τοπικής ταυτότητας: Ενίσχυση της σύνδεσης των μαθητών με την περιοχή τους και την κοινότητά τους.

  • Δημιουργία ιδιωτικότητας στον δημόσιο χώρο: Σχεδίαση και παρέμβαση σε συγκεκριμένους χώρους για να προσφέρουν ιδιωτικότητα ή να δημιουργήσουν οικεία περιβάλλοντα.

  • Ενίσχυση της συμμετοχικότητας: Συνεργασία των μαθητών στη διαμόρφωση και υλοποίηση του έργου για την κοινότητα.

  • Ενθάρρυνση της δημιουργικότητας: Εφαρμογή δημιουργικών ιδεών για τη διαμόρφωση του χώρου, όπως η πληροφορίες για τον τοπικό πλούτο, σημεία ενδιαφέροντος, κατασκευή παιχνιδιών κλπ.).

  • Ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης: Δημιουργία βιώσιμων και προσβάσιμων χώρων, προάγοντας την κατανόηση της σημασίας της οικολογίας και της βιωσιμότητας.

Πιο ειδικά για σχέδια με θέμα τη χαρτογράφηση:

  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων χαρτογράφησης: Δημιουργία χαρτών με πληροφορίες για την περιοχή, όπως παιδικές χαρές, σημεία ενδιαφέροντος, τοπικές υπηρεσίες κ.λπ.

  • Προώθηση της προσβασιμότητας: Διευκόλυνση της άντλησης πληροφοριών για την περιοχή, κάνοντάς τις ευκολότερα προσβάσιμες για την κοινότητα.

 

Μέθοδοι διδασκαλίας με βάση το Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα για το Νηπιαγωγείο:

Οι μέθοδοι που εφαρμόστηκαν περιλαμβάνουν:

Παιχνίδι και εμπειρική μάθηση: Τα παιδιά πρότειναν ιδέες μέσω παιχνιδιών και δημιουργικών δραστηριοτήτων.

Διερεύνηση και παρατήρηση: Πραγματοποίησαν επισκέψεις και καταγραφές στο φυσικό περιβάλλον της περιοχής.

Συνεργασία: Δημιουργήθηκαν ομάδες με συμμετοχή παιδιών, εκπαιδευτικών και γονέων.

Αξιοποίηση ΤΠΕ: Χρησιμοποιήθηκαν ψηφιακά εργαλεία για χαρτογράφηση και παρουσίαση των δράσεων.

Σύνδεση με την τοπική ταυτότητα: Εστιάστηκε στην κατανόηση και ανάδειξη του τόπου των παιδιών.

Περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση: Ενίσχυση της αειφορικής σκέψης και δράσης.

Αναστοχασμός: Τα παιδιά αξιολόγησαν τη δράση μέσα από δημιουργική ανατροφοδότηση.

Η προσέγγιση αυτή υποστηρίζει την ολιστική ανάπτυξη των παιδιών, ενισχύοντας την ενεργή πολιτειότητα και τη σύνδεση της μάθησης με την καθημερινή ζωή.

Εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν:

Για την υλοποίηση των δράσεων αξιοποιήθηκε ο εξοπλισμός που διέθεταν τα σχολεία, όπως τάμπλετ, διαδραστικοί πίνακες, ρομποτικός (Beebot) και ερευνητικός εξοπλισμός. Ακόμη, χρησιμοποιήθηκαν ψηφιακά εργαλεία για να ενισχύσουν και να βελτιώσουν την αποτύπωση και διάχυση των δράσεων. Για παράδειγμα:

Εργαλεία παρουσίασης: Canva, Google Slides

Mind maps: Coggle, Bubbl.us

Εργαλεία για ψηφοφορία: Tricider

Εργαλεία χαρτογράφησης: Google Earth, Google Maps, Storymapjs

Δημιουργία λίστας: Spotify

Ψηφιακά παιχνίδια: Jigsaw planet, Kahoot

Ηχητικά: Vocaroo

QR codes: QR code generator

Αξιολόγηση: Google Forms, Answergarden, Mentimeter

Τόπος Διεξαγωγής:

Τα σημεία στα οποία πραγματοποιήθηκαν παρεμβάσεις από τα νηπιαγωγεία της Οικοσυμμαχίας, με στόχο τη δημιουργία ιδιωτικότητας ή προσβασιμότητας μέσω QR codes για τη γνωριμία με τον τόπο τους, ήταν τα εξής:

4ο Νηπιαγωγείο Βασιλικού: Ενετικός Πύργος Βασιλικού

Νηπιαγωγείο Αγίου Κωνσταντίνου: Πλατεία Α. Μακρή, Άγιος Κωνσταντίνος

2ο Νηπιαγωγείο Νέας Αρτάκης: Πάρκο κοντά στο σχολείο

2ο Νηπιαγωγείο Ερέτριας: Παιδική χαρά κοντά στο σχολείο

2ο Νηπιαγωγείο Αμαρύνθου: Πάρκο οδός Κοκονίκου και Παραλία Αμαρύνθου

6ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας: Πάρκο Μαρδοχαίου Φρίζη, Χαλκίδα

Νηπιαγωγείο Νεοχωρίου: Βρύση Νικολέτας

Νηπιαγωγείο Μαντουδίου: Κονάκι των Σαρακατσαναίων

Νηπιαγωγείο Πηλίου: Εκκλησάκι του Αγίου Ιωάννη Θεολόγου

1ο Νηπιαγωγείο Λάρυμνας: Παλιό Δημοτικό Σχολείο Λάρυμνας

Παιδική Σχολή Σωτηρίου: Πλατεία Νικολόπουλου Γαλάτσι

Αναλυτική Παρουσίαση των δράσεων

Τα σχολεία δημιούργησαν μια συνεργατική παρουσίαση στην οποία τεκμηριώνονται τα βήματα της πρότασης:

–> Παρουσίαση Αποτελεσμάτων Νηπιαγωγείων Οικοσυμμαχίας

Στην ομάδα των Νηπιαγωγείων της Οικοσυμμαχίας συμμετείχε και το Νηπιαγωγείο Φάρου Αυλίδας, το οποίο υλοποίησε μια παρέμβαση στον σχολικό κήπο.

–> Οι μικροί καλλιεργητές του Φάρου Αυλίδας

Αποτελέσματα

Τα αποτελέσματα της δράσης της Οικοσυμμαχίας ήταν ιδιαίτερα θετικά, καθώς συνέβαλαν στην ενίσχυση της συνεργασίας σχολείων όλων των βαθμίδων της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, προωθώντας τη συμμετοχή των μαθητών σε παρεμβάσεις που ανέδειξαν την τοπική ταυτότητα και ενίσχυσαν την περιβαλλοντική και κοινωνική ευαισθητοποίηση. Μέσα από οργανωμένη διαδικασία, οι μαθητές πρότειναν βιώσιμες λύσεις για τη βελτίωση δημόσιων χώρων, αξιοποίησαν τεχνολογικά εργαλεία όπως τα QR codes, ανέπτυξαν δεξιότητες χαρτογράφησης και προώθησαν την προσβασιμότητα και τη δημιουργία χώρων ιδιωτικότητας. Η δράση ανέδειξε τη δύναμη της μαθητικής φωνής και της σχολικής κοινότητας ως μοχλό τοπικής αλλαγής και καινοτομίας.

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση των δράσεων της Οικοσυμμαχίας πραγματοποιήθηκε με συνεχή ανατροφοδότηση, βασισμένη στις παρατηρήσεις των εκπαιδευτικών και στις συζητήσεις των μαθητών σε κάθε στάδιο υλοποίησης. Επιπλέον, τα ψηφιακά συννεφόλεξα και τα ερωτηματολόγια κατέγραψαν τις εντυπώσεις των συμμετεχόντων, οι οποίες ήταν ιδιαίτερα θετικές. Μέσω αυτής της διαδικασίας αναδείχθηκαν τόσο η εκπαιδευτική αξία του προγράμματος όσο και οι δυνατότητες βελτίωσης και διεύρυνσης της δράσης σε ευρύτερη κλίμακα.

Συμπεράσματα

Στο πλαίσιο του 7ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Ανοιχτών Τεχνολογιών, η Οικοσυμμαχία κινητοποίησε νηπιαγωγεία της Στερεάς Ελλάδας για παρεμβάσεις σε τοπικούς χώρους με στόχο τη δημιουργία ιδιωτικότητας ή την προώθηση της προσβασιμότητας, αξιοποιώντας QR codes. Οι παρεμβάσεις βασίστηκαν σε βιωματική έρευνα πεδίου, καταιγισμό ιδεών και συνεργατικό σχεδιασμό, αναδεικνύοντας τον ενεργό ρόλο των παιδιών ως μικρών ερευνητών και δημιουργών.

Συμπεράσματα με βάση το Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο:

*Η δράση της Οικοσυμμαχίας συνάδει πλήρως με τις αρχές του Νέου Αναλυτικού Προγράμματος για το Νηπιαγωγείο, καθώς:

*Ενισχύει την παιδοκεντρική και βιωματική μάθηση, επιτρέποντας στα παιδιά να επιλέξουν, να διερευνήσουν και να συνδιαμορφώσουν το μαθησιακό περιβάλλον με νόημα για τα ίδια.

*Καλλιεργεί δεξιότητες του 21ου αιώνα (επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα, επίλυση προβλημάτων).

*Ενσωματώνει τον ψηφιακό γραμματισμό μέσω της χρήσης τεχνολογίας (QR codes) με παιγνιώδη τρόπο και με νόημα.

*Συνδέει τη μάθηση με την κοινότητα και το περιβάλλον, προάγοντας την τοπική ταυτότητα, την ενεργό πολιτειότητα και την περιβαλλοντική υπευθυνότητα.

*Ενισχύει τη συμμετοχικότητα και τον δημοκρατικό διάλογο, όπως ορίζεται στις σύγχρονες παιδαγωγικές κατευθύνσεις.

Η εμπειρία αυτή αναδεικνύει τη δυναμική των νηπιαγωγείων να υλοποιούν καινοτόμα σχέδια δράσης που εμπλέκουν τα παιδιά ουσιαστικά στη βελτίωση του κόσμου γύρω τους, ξεκινώντας από τον τόπο τους.