Μελένιοι “To be a bee just a bit”

Μελένιοι “To be a bee just a bit”

Τίτλος έργου:

«To be a bee just a bit»

Όνομα Ομάδας :

 Μελένιοι

Εκπαιδευτικοί στόχοι του έργου

  1. Να γνωρίσουν καλύτερα το θαυμαστό  κόσμο των μελισσών.
  2. Να αποκτήσουν οι μαθητές περιβαλλοντική εκπαίδευση και συνείδηση ώστε να γίνουν ενεργοί πολίτες παίρνοντας αποφάσεις που θα συμβάλουν στην προστασία της μέλισσας.
  3. Να γνωρίσουν τις δυνατότητες των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης.
  4. Να αναπτύξουν δημιουργική και κριτική σκέψη μέσα από την εμβάθυνση για τη περιβαλλοντική επίλυση ενός προβλήματος
  5. Να έρθουν σε επαφή και να εξοικειωθούν με βασικές αρχές προγραμματισμού και αλγοριθμικού τρόπου σκέψης και δημιουργίας κώδικα.
  6. Να καλλιεργήσουν ικανότητες συνεργασίας, επικοινωνίας, ομαδικότητας.

Διεύθυνση Αποθετηρίου:

https://github.com/5thkindergartenDrama/To-be-a-Bee-just-a-bit

Εισαγωγή:

Οι μέλισσες μας υποδέχτηκαν από την πρώτη μέρα στο σχολείο . Μας κέρασαν το γλυκό τους μέλι .Ως μελισσάκια δίνουμε το παρόν μας κάθε μέρα στην παρεούλα! Σχηματίζουμε ομάδες  εργασίας -υπηρεσίας !  Πόσα όμως αλήθεια γνωρίζουμε για αυτές;

429620815 717991550478394 9035337358769318245 n

Όλα όσα γνωρίζουμε και όσα θέλουμε να μάθουμε ή να κάνουμε με τις μέλισσες βρίσκεται σε αυτόν τον εννοιολογικό χάρτη!

Αυτές οι  πληροφορίες τι δύσκολα μαζεύονται! Όπως οι μέλισσες σε πόσα πια λουλούδια πρέπει να πετάξουν για να μαζέψουν μια στάλα μόνο μέλι!

Στάλα στάλα συγκεντρώσαμε από τα σπίτια μας και το σχολείο υλικά και διαμορφώσαμε τη γωνιά της μέλισσας!

εικόνα Viber 2024 03 01 22 06 25 579

Διερεύνηση  :

Mας επισκέφτηκε ο Μελισσοκόμος κ. Καραγιαννίδης που είναι και γονέας μαθητή μας!

Μέσα από την ενδιαφέρουσα και παραστατική του παρουσίαση  μάθαμε περισσότερα για τη μέλισσα , τα μέρη του σώματός της, τον τρόπο που βλέπει με τα μάτια της  , την κοινωνική της ζωή , πώς φτιάχνει το μέλι  , πώς χτίζει τα κελιά της με κερήθρα. Είδαμε , αγγίξαμε και μυρίσαμε κάποια προϊόντα της , όπως το κερί , την πρόπολη , τη γύρη. βάλαμε στα χέρια μας κηραλοιφή και τα πλέναμε με σαπούνι από κερί.  Παρατηρήσαμε ζωντανές μέλισσες και κηφήνες . Είδαμε από κοντά τον εξοπλισμό μελισσοκόμου , στην φυσική τους μορφή εχθρούς της μέλισσας.

Οι μαθητές διαπίστωσαν ότι ο μεγαλύτερος εχθρός της μέλισσας είναι ο άνθρωπος που με την αλόγιστη χρήση φυτοφαρμάκων και εντομοκτόνων  όχι μόνο επηρεάζουν το κλίμα του πλανήτη μας ,αλλά συστηματικά και μεθοδευμένα εξοντώνουν κατά χιλιάδες τις αποικίες των μελισσών σε σημείο να κινδυνεύουν να εξαφανιστούν. Σε συνεργασία με άλλα 2 νηπιαγωγεία (1ο Προσοτσάνης και 1ο Καλλονής Λέσβου ) δημιούργησαν μια ταινία μικρού μήκους με την τεχνική Stop Motion Animation με τίτλο : ” Be alive for future life”, με πρόθεση αυτή να γίνει αφορμή συζήτησης και αφύπνισης παιδιών αλλά και ενηλίκων !

Δοκιμάσαμε από τα 7 είδη μελιού , γίναμε μέλισσες παίξαμε ομαδικά παιχνίδια , δημιουργήσαμε τις δικές μας μέλισσες!

 

Η κούκλα μέλισσα Μπιζ Μπιζ επισκέφτηκε την τάξη μας για να μας γνωρίσει και να μας εξηγήσει κάποιες εικόνες από το βιβλίο “Σύγχρονη μελισσοκομία ” που είχε εκπληκτικές εικόνες! Αναζητήσαμε πληροφορίες σε άλλα βιβλία , δημιουργήσαμε παιχνίδια με τα μέρη του σώματος της μέλισσας και τον κύκλο ζωής της .

Προβληματισμός:

Τι μπορούμε να κάνουμε για να πάψει η μέλισσα να είναι είδος προς εξαφάνιση ;

Οργάνωση Σχεδίου Δράσης :

Μετά από όλα αυτά τα παιδιά καταλήγουν στο πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν οι μέλισσες στην επικονίαση και κατ΄επέκταση στη διατήρηση της βιοποικιλότητας του πλανήτη , επομένως και στην ύπαρξη της ζωής !Αποφασίζουν οι μαθητές να παρατηρήσουν σε φυσικό χώρο και χρόνο τη ζωή των μελισσών σε κυψέλη . Να μελετήσουν τις περιβαλλοντικές συνθήκες που επικρατούν και  τον τρόπο που επηρεάζουν την επιβίωσή τους . Σκέφτηκαν πώς μπορούν να αναλάβουν ενεργό δράση .

Σε συνεργασία με τον μελισσοκόμο Καραγιαννίδη Αρχιμήδη προμηθευτήκαμε  υλικά  από ……………….και  χτίσαμε μια κυψέλη. Κολλήσαμε , καρφώσαμε βιδώσαμε . Μετά τη διακοσμήσαμε ! Εγκαταστήσαμε ένα μελίσσι και την τοποθετήσαμε σε ένα αγρόκτημα λίγο έξω από την πόλη της Δράμας και το νηπιαγωγείο μας.

Η κυψέλη μπήκε επάνω σε μια ζυγαριά για την καταγραφή του  βάρους της . Από την αύξηση ή μείωση του βάρους της κυψέλης μπορούμε να καταλάβουμε αν οι μέλισσες βρίσκουν τροφή ή πεινάνε , αν παράγουν μέλι και πότε μπορούμε να το αδειάσουμε. Τοποθετήσαμε το στικάκι για την μέτρηση της θερμοκρασίας και υγρασίας , καθώς αυτοί είναι παράγοντες που επηρεάζουν την επιβίωση της μέλισσας . Ενώ είχαμε την ευκαιρία να παρατηρήσουμε ότι η Βασίλισσα είχε ήδη γεννήσει τα πρώτα της αυγά σε κάποιες κερήθρες !

Όταν αρχίσαν να έρχονται τα πρώτα δεδομένα των μετρήσεων τα παιδιά είχαν την ιδέα να αναπαραστήσουν τις αυξημένες, μειωμένες και φυσιολογικές τιμές με χρώματα.

 Οι μαθητές στην ολομέλεια συζητούν για τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν σε κάθε περίπτωση .

Τι πρέπει να κάνουν δηλαδή κάθε φορά που οι τιμές είναι πάνω ή κάτω από τις φυσιολογικές  .Οι λύσεις που έδωσαν είναι για τη θερμοκρασία

Αν έχει  ζέστη 

  • Να βγούνε  έξω να πάρουν αέρα
  • Να ανοίξουμε το καπάκι
  • Να πιούνε νερό
  • Να πάνε στη σκιά
  • Να τους κάνουμε αέρα

Aν έχει κρύο

  • Να  πάμε την κυψέλη στον ήλιο
  • Να ανάψουμε φωτιά να τη ζεστάνουμε

Για την Υγρασία 

  •  Να αλλάξουμε θέση της κυψέλης ,
  • Να δώσουμε σούπα στις μέλισσες ,
  • Να δώσουμε φάρμακα αντιβίωση ,
  • Να πάνε στο γιατρό για μέλισσες .

Για το βάρος

  • Αν υπάρχει αύξηση αυτό σημαίνει ότι οι μέλισσες  έχουν μαζέψει  μέλι οπότε μπορούμε να το συλλέξουμε.
  • Αν όμως το βάρος μειωθεί αυτό σημαίνει ότι οι μέλισσες έχουν καταναλώσει το μέλι και πεινάνε οπότε πρέπει να τις ταΐσουμε, δηλαδή να δώσουμε  νερό με ζάχαρη.

Οι μαθητές συμβουλεύτηκαν το μελισσοκόμο. Οι ιδέες τους όπως διατυπώθηκαν μπορούν να εφαρμοστούν . Επιπλέον για την περίπτωση της υγρασίας ο μελισσοκόμος μας έδωσε μια ακόμα λύση . Τη χρήση του ζεόλιθου.

Νέες Τεχνολογίες :

Έχοντας κωδικοποιήσει κάθε  περίπτωση με χρώματα πλέον οι μαθητές προχώρησαν στη δημιουργία μακέτας για την εφαρμογή διαδρομών με τη μέλισσα ! Με 2 μελισσάκια ρομπότ την Bee Bot και τον  Bo Bit τα παιδιά εξασκούνται στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης, προγραμματίζοντας τις διαδρομές τους πάνω σε τετραγωνισμένη μακέτα.

Με την εφαρμογή blue Bot μέσα από το τάμπλετ τα παιδιά καθοδήγησαν την μελισσούλα σε αποστολές για την αντιμετώπιση εκτάκτων συνθηκών .

Σε μια μακέτα 7επί 7 οι μαθητές τοποθέτησαν εικόνες με τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με τις αρχικές τους προτάσεις. Φωτιά στην κυψέλη για ζέσταμα. Αρκούδος γιατρός για τις ασθένειες λόγω υγρασίας, ανεμιστήρας και άνοιγμα καπακιού της κυψέλης σε περίπτωση ζέστης , βάζο με μέλι για να την αδειάσουμε όταν έχουμε αύξηση του βάρους, ένα μπουκάλι νερό για να ξεδιψάσουν , δέντρα για να χρησιμοποιήσουν τη σκιά τους . Η μακέτα διαμορφώθηκε ενώ συμπληρώσανε λουλούδια που τα χρησιμοποιήσαμε ως εμπόδια στις διαδρομές.

Με αυτό το σχέδιο δημιουργήθηκε στο scratch 

 

Η διάχυση του έργου έγινε μέσα από την ιστοσελίδα του νηπιαγωγείου μας εδώ