Ηλιακή Αφαλάτωση – Εσπερινό Γυμνάσιο και Λ.Τ. Λέρου

Ηλιακή Αφαλάτωση – Εσπερινό Γυμνάσιο και Λ.Τ. Λέρου

Το όνομα της ομάδας είναι “Οι φίλοι του γλυκού νερού της Λέρου” και συμμετέχουν οι μαθητές του Εσπερινού Γυμνασίου & Λ.Τ. Λέρου.

Αναλυτική περιγραφή του έργου: Το κύριο μέρος της κατασκευής θα αποτελείται από υλικά φιλικά προς το περιβάλλον καθώς και από ανακυκλώσιμα υλικά. Το κύριο μέρος θα είναι μία ξύλινη στεγανή κατασκευή που στο πάτο της θα έχει ένα μεταλλικό ταψί που θα γεμίζει με θαλασσινό νερό μέσω μίας αντλίας και στο πάνω μέρος της δεξαμενής θα τοποθετηθεί κεκλιμένη επιφάνεια από πλεξιγκλάς (υπάρχει φωτογραφία στο φάκελο images). Το πλεξιγκλάς θα συλλέγει την ηλιακή ακτινοβολία και θα τη μεταφέρει στο νερό το οποίο θα εξατμίζεται. Όταν οι υδρατμοί θα έρχονται σε επαφή με το πλεξιγκλάς θα υγροποιούνται λόγω της διαφοράς θερμοκρασίας και μέσω μίας απορροής το νερό θα εξέρχεται από την κατασκευή και θα συλλέγεται σε ένα πλαστικό μπουκάλι. Οι αισθητήρες υγρασίας και θερμοκρασίας θα μετράνε θερμοκρασία και υγρασία εντός της κατασκευής και εκτός ενώ ο αισθητήρας φορτίου θα μετράει το βάρος του παραγόμενου νερού. Η LCD οθόνη θα εμφανίζει τις μετρήσεις των αισθητήρων ενώ θα είναι δυνατή η πρόσβαση στα στοιχεία αυτά μέσω Wifi.

Λίστα εξοπλισμού:

  • ESP32 Development Board – ESP32-S3-DEVKITC-1-N8R8-ESP32-S3-DevKitC-1-N8R8
  • Mini Water Pump Submersible 3-5V DC – Horizontal
  • Silicone Tube Transparent 7x10mm – per meter
  • Αισθητήρας Υγρασίας & Θερμοκρασίας DHT11 (3 τεμάχια)
  • Αισθητήρας Φορτίου – 1kg
  • Ενισχυτής Αισθητήρα Φορτίου
  • LCD Keypad Shield for Arduino
  • Αισθητήρας στάθμης νερού
  • Breadboard 830 Tie Point (Classic)
  • Dual Motor Driver Module L298N

Ενδεικτικό κόστος: 70 € (χωρίς να υπολογιστεί το κόστος της ξύλινης κατασκευής και χωρίς να υπολογιστεί το κόστος του πλεξιγκλάς).

Εκπαιδευτικοί στόχοι:

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές πώς λειτουργεί η αφαλάτωση.
  • Να έρθουν αντιμέτωποι με προβλήματα της ζωής στη Γεωμετρία και Πληροφορική.
  • Να ευαισθητοποιηθούν για το θέμα της προστασίας και της οικονομίας του γλυκού νερού.
  • Να αξιοποιήσουν ένα Arduino σε μία αυθεντική κατάσταση.
  • Να λύσουν πραγματικά προβλήματα που παρουσιάζονται κατά τη διαδικασία μίας STEM κατασκευής.
  • Να βελτιωθεί η εκπαίδευση της επιστήμης και να γίνει συνειδητοποίηση της σημασίας της επιστήμης στην καθημερινή ζωή.
  • Να ευαισθητοποιηθούν πάνω σε τεχνολογίες φιλικές προς το περιβάλλον.
  • Να προωθηθεί η δημιουργία κοινοτήτων καινοτομίας.

Συνοδευτικό υλικό

Συντονιστές του έργου:

  • Βασίλειος Νταλούκας, Εκπαιδευτικός ΠΕ86 Πληροφορικής
  • Γεώργιος Τσεγγελίδης, Εκπαιδευτικός ΠΕ85 Χημικός Μηχανικός
Υπολογισμός στον πίνακα των διαστάσεων της ξύλινης κατασκευής

 

Η ξύλινη κατασκευή πριν το βάψιμο

 

Η ξύλινη κατασκευή μετά το βάψιμο. Το πίσω μέρος διαιρέθηκε στα δύο και μπήκαν μεντεσέδες ώστε να ανοίγει και να μπορεί να μπαινοβγαίνει το μαύρο ταψί
Δοκιμή ηλεκτρονικού εξοπλισμού πριν την τοποθέτηση

 

Άνοιγμα τρύπας για την τοποθέτηση του σωλήνα απορροής γλυκού νερού. Ο σωλήνας θα έρχεται σε επαφή με το πλεξιγκλάς και θα συλλέγει τις σταγόνες γλυκού νερού που θα ρέουν.
Τοποθέτηση του σωλήνας απορροής γλυκού νερού πριν το κόψιμο
Ο σωλήνας απορροής γλυκού νερού μετά το κόψιμο.

 

Πριν την τοποθέτηση του πλεξιγκλάς. Το πλεξιγκλάς θα τοποθετηθεί με βίδες και ενδιάμεσα θα μπει ελαστική ταινία (σαν αυτή που είναι στους ηλεκτρικούς φούρνους) ώστε να μην υπάρχουν διαρροές υδρατμών.
Η συσκευή ολοκληρωμένη όπου φαίνεται και η αντλία που θα γεμίζει το ταψί με αλμυρό νερό.

 

 

Η ζυγαριά πάνω στην οποία θα είναι το ποτήρι που θα γεμίζει με το γλυκό νερό (φωτογραφία από το πάνω)
Η ζυγαριά (φωτογραφία από το πλάι)

 

Σχηματισμός σταγόνων νερού
Σχηματισμός σταγόνων νερού

 

Αναμνηστική φωτογραφία της ομάδας