Steam Team 32_Η έξυπνή μας πόλη_32ο Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης

Steam Team 32_Η έξυπνή μας πόλη_32ο Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης

Όνομα ομάδας: “Steam Team 32”

Tίτλος έργου: «η Έξυπνή μας πόλη»

32ο Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης, τμήμα β’

Υπεύθυνη Νηπιαγωγός: Καλλιόπη Κυνηγοπούλου

Με έμπνευση και έναυσμα την εικαστική και αρχιτεκτονική δημιουργία του εικαστικού -αρχιτέκτονα Friedensreich Hundertwasser, τα παιδιά καλούνται να δημιουργήσουν πίστα ρομποτικής με σημεία σταθμούς της πόλης τους, της Θεσσαλονίκης, με “έξυπνες” και όχι τόσο “έξυπνες” πρακτικές,

που χαρακτηρίζουν το αν η πόλη είναι ή δεν είναι “έξυπνη”-Smart City και παράλληλα να προγραμματίσουν το robot Thymio να βρει ή να αποφύγει αυτές τις πρακτικές στα σημεία σταθμούς.

Η επιλογή του καλλιτέχνη και του έργου του έγινε στα πλαίσια ίδρυσης και συμμετοχής στο Steam eTwinning 2022-2023 ευρωπαϊκού προγράμματος με τίτλο “Steming with Monet and Friends”, όπου συμμετείχαν νηπιαγωγεία από Ελλάδα, Σερβία, Βουλγαρία και προτάθηκε με steam προκλήσεις από εταίρο μας.

https://blogs.sch.gr/32nipth/programmata/steming-with-monet-and-friends-etwinning-2022-2023/

Στόχοι μας ήταν οι μαθητές/τριες

  • Να προσεγγίσουν την έννοια της έξυπνης πόλης-smart city.
  • Να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με έξυπνες -οικολογικές πρακτικές στο αστικό τοπίο.
  • Να ευαισθητοποιηθούν αναφορικά με τη χρησιμότητα της ανακύκλωσης και της επαναχρησιμοποίησης των σκουπιδιών.
  • Να χρησιμοποιήσουν την τέχνη ως μέσο για την επίτευξη στόχων, αλλά και να την θεωρήσουν αναπόσπαστο κομμάτι της ευημερίας.
  • Να πειραματιστούν με εργαλεία προγραμματισμού ( Thymio Robot).
  • Να κατανοήσουν ότι εκτός από τη χρήση έτοιμων ψηφιακών εργαλείων, μπορούν και οι ίδιοι να δημιουργήσουν ψηφιακές λύσεις, αναπτύσσοντας παράλληλα δεξιότητες του 21ου αιώνα.

Προαπαιτούμενο:

Τα παιδιά να εξοικειωθούν με το εκπαιδευτικό ρομπότ Thymio ΙΙ και τις προ-προγραμματισμένες “συμπεριφορές” του.

Α’ ΦΑΣΗ – ΑΦΟΡΜΗΣΗ

Tα παιδιά επισκέπτονται, παρατηρούν και προβληματίζονται σχετικά με το «πράσινο δώμα» και την χρησιμότητά του, που βρίσκεται στο Δημοτικό Σχολειό με το οποίο συστεγάζεται το Νηπιαγωγείο.

Στην συνέχεια και μέσα από το βιβλίο “Hundertwasser The House of Happy Spirits” έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή και γνωριμία με  τον καλλιτέχνη Friedensreich Hundertwasser με σκοπό να εμπνευστούν από τα έργα του, ώστε να δημιουργήσουν σύμφωνα με την τεχνοτροπία του καλλιτέχνη και να μυηθούν στα εικαστικά μορφικά του στοιχεία.

Τέλος κάνουν τους δικούς τους συσχετισμούς τόσο για την  χρησιμότητα του «Πράσινου Δώματος» στην στέγη του Δημοτικού Σχολείου, όσο και των «πράσινων» κατασκευών του Hundertwasser σε συζήτηση στην ολομέλεια.

Β΄ΦΑΣΗ -ΕΞΥΠΝΗ ΠΟΛΗ

α’ Καταιγισμός ιδεών σχετικά με το τι σημαίνει “έξυπνη πόλη” και αναζήτηση σχετικών πληροφορίων στο διαδίκτυο.

β’ Συγκέντρωση ανακυκλώσιμου υλικού και σκουπιδιών -με την εμπλοκή και των γονέων , που  λαμβάνουν τακτικά προκλήσεις και συμμετέχουν ενεργά, με την συγκέντρωση υλικού και την ενεργοποίηση πρακτικών επανάχρησης και στο σπίτι- και δουλεύοντας σε ομάδες κατασκευάζουν «σταθμούς» για μια πόλη.

Εδώ τους προσκαλέσαμε να βοηθήσουν τα παιδιά στο σπίτι να κατασκευάσουν με “έξυπνα υλικά”-σκουπίδια “έξυπνα σπιτάκια και να τα φέρουν στο σχολέιο για να στήσουμε την “εξυπνή μας πόλη”.

και εδώ σας παρουσιάζουμε το αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας γονέων-μαθητών στο σπίτι

γ’ Με την ολοκλήρωση των κατασκευών που αποφασίστηκαν για να απεικονίσουν την “έξυπνη πόλη” δημιουργούμε:

  • Επιδαπέδιο πλέγμα όπου τα παιδιά σε ρόλο ρομπότ “προγραμματίζονται” από τους συμμαθητές τους να βρουν τις έξυπνες πρακτικές ( έξυπνα κτίρια, ποδηλατοδρόμοι, μετρό).

  • Επιτραπέδια πίστα όπου τα παιδιά χρησιμοποιούν το Thymio με τις 6 προ-προγραμματισμένες λειτουργίες (συμπεριφορές), ώστε να αποφεύγει εμπόδια, (αυτοκίνητα κλπ.) , να κινείται προς «έξυπνα σημεία» της πόλης.

Γ’ ΦΑΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Ακολουθεί η αξιολόγηση του προγράμματος με ερωτηματολόγια  για τα παιδιά

και τα αποτελέσματα

Δ’ ΦΑΣΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΔΙΑΧΥΣΗ

Πραγματοποιήθηκε

  • παρουσίαση του προγράμματος στις Α’ και ΣΤ’ τάξεις του συστεγαζόμενου Δημοτικού Σχολείου ,

  • παρουσίαση στους γονείς των μαθητών μας,

  • παρουσίαση στην ευρύτερη κοινότητα με την συμμετοχή μας στην έκθεση  Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Τεχνολογίας 2023 – Spring Bot, που συνδιοργανώθηκε από την Διεύθυνση Α/θμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, τον Δήμο Θέρμης και το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας – NOESIS το Σάββατο 27 Μαΐου 2023.

 

  •  Η διάχυση του προγράμματος πραγματοποιήθηκε μέσω του σχολικού blog σε σελίδα  με τις απαραίτητες πληροφορίες και με την δημιουργία ενός padlet όπου παρουσιάζεται το παραγόμενο υλικό κατά την πορεία των εργασιών.

https://blogs.sch.gr/32nipth/2023/01/19/5os-diagonismo-anoichton-technologion-stin-ekpaideysi/

https://padlet.com/kinigopouloulina/h-steam-team-32-_32-rh1sba1da4j3hgum

Τέλος το πρόγραμμα δύναται να παρουσιαστεί σε συναδέλφους μέσω των επιμορφωτικών συναντήσεων και ενδοσχολικών επιμορφώσεων.

ΥΛΙΚΑ

Για την υλοποίηση του project χρησιμοποιήθηκαν

  • αυτοψία και φωτογραφίες από το “Πράσινο Δώμα”,
  • το Βιβλίο «Hundertwasser The House of Happy Spirits»,
  • Α4 εκτυπώσεις έργων του καλλιτέχνη,
  • κατόψεις της πόλης,
  • μαρκαδόροι, χαρτόκουτες, κουτιά συσκευασίας χρησιμοποιημένα,χαρτόνια, tempera, κόλλες.

Από τεχνολογικό εξοπλισμό χρησιμοποιήθηκε

  • ηλεκτρονικός Υπολογιστής,
  • εκτυπωτής,
  • φωτογραφική μηχανή,
  • κινητό τηλέφωνο,
  • robot Thymio.

Web 2.0 που χρησιμοποήσαμε