ASTROFARMERS !!!!  7ο Νηπιαγωγείο Ιωαννίνων “Καλλιεργώντας στον πλανήτη Άρη”

ASTROFARMERS !!!!  7ο Νηπιαγωγείο Ιωαννίνων “Καλλιεργώντας στον πλανήτη Άρη”

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Κλιματική αλλαγή – Προστασία του Περιβάλλοντος

ΟΝΟΜΑ ΟΜΑΔΑΣ: ASTROFARMER ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΟΥ: Καλλιεργώντας στον πλανήτη Άρη ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ-ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Τάλλου Κωνσταντίνα

 

ΙΔΕΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ:

Τα νήπια ταξιδεύουν στο διάστημα στα πλαίσια του ERASMUS+ έργου R4C του ΙΕΠ, συνεργάζονται με το διατμηματικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με τοπικούς και μη τοπικούς φορείς, με τους γονείς των μαθητών, ευαισθητοποιούνται σχετικά με την κλιματική αλλαγή και την πορεία του πλανήτη μας και γνωρίζουν για τις έρευνες των επιστημόνων σχετικά με τις δυνατότητες καλλιέργειας στον πλανήτη Άρη.

Έρχονται σε δημιουργική επαφή με τις καλλιέργειες δημιουργώντας βιωματικά τη δική τους τροφή στον σχολικό τους κήπο και προβληματίζονται για τις ανάγκες ανάπτυξης των φυτών. Η πρόκληση είναι να σκεφτούν τρόπους που θα μπορούσαμε να καλλιεργήσουμε στο διάστημα όπου οι συνθήκες διαφέρουν και να γνωρίσουν τις απίστευτες δυνατότητες της τεχνολογίας. Επιπλέον, μέσα από το ΕΛΛΑΚ έρχονται σε επαφή με την εκπαιδευτική ρομποτική και την τεχνητή νοημοσύνη, μαθαίνουν να προγραμματίζουν τα ρομποτάκια τους και δημιουργούν τον πρώτο τους αλγόριθμο.

Η μασκότ μας

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ:

Η βασική πρόκληση για εμάς ήταν, να συγκρίνουμε τους τρόπους καλλιέργειας στη γη και στον Άρη και να βγάλουμε έτσι βασικά συμπεράσματα για τις ανάγκες των φυτών-λαχανικών-λουλουδιών, καθώς και για την ατομική μας ευθύνη απέναντι στο περιβάλλον. Όλα αυτά μέσα από τις γνώσεις που θα αποκομίσουμε για τις καλλιέργειες, για το διάστημα και τους πλανήτες, αλλά και για τον σχολικό μας κήπο μέσω της βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης με εφαρμογή της εκπαίδευσης STEAM στο Νηπιαγωγείο, του ελεύθερου λογισμικού και της εκπαιδευτικής ρομποτικής.

Ο σχολικός κήπος χρησιμοποιήθηκε σαν βάση του όλου project και η έννοια της αειφορίας διαπνέει όλο το έργο.

ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ

Ο εξοπλισμός που χρησιμοποιήσαμε ήταν η μελισσούλα BeeBot (που μας έστειλε η ΕΛΛΑΚ) και το Kids First Coding and Robotics (που προϋπήρχε στο σχολείο μας από τη συμμετοχή μας σε προηγούμενη πιλοτική επιμορφωτική δράση του eTwinning), εξοπλισμός κατάλληλος για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Επίσης, και οι δύο είναι αρκετά δημοφιλείς και υποστηρίζονται από τεράστιες διαδικτυακές κοινότητες πίσω τους.

Επιπλέον χρησιμοποιήθηκαν μακετόχαρτο, μπάλες φελιζόλ σε διάφορα μεγέθη, χρώματα και υλικά ζωγραφικής (για τη δημιουργία της μακέτας του διαστήματος), χώμα, σπόροι, βολβοί και μικρά φυτά (για τη δημιουργία του σχολικού κήπου), πλαστικά ποτηράκια και πλαστικές διάφανες σακούλες (για την εκπόνηση των πειραμάτων).

Η δημιουργία του ηλιακού μας συστήματος

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ:

Οι μαθητές:

  • Να εξασκηθούν στις αρχές του προγραμματισμού και του αλγοριθμικού τρόπου σκέψης
  • Να κατακτήσουν τις έννοιες του προσανατολισμού, της απόστασης, της μέτρησης
  • Να καλλιεργήσουν δεξιότητες 4Cs (συνεργασίας, επικοινωνίας, κριτικής σκέψης, διερεύνηση λύσεων, δημιουργικότητας)
  • Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα κλιματικής αλλαγής και προστασίας του περιβάλλοντος
  • Να γνωρίσουν τους πλανήτες και το ηλιακό μας σύστημα
  • Να γνωρίσουν τις νέες κατευθύνσεις και έρευνες των επιστημόνων σχετικά με τον πλανήτη Άρη
  • Να γίνουν ενεργοί και υπεύθυνοι παγκόσμιοι πολίτες
  • Να υιοθετήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές απέναντι στο περιβάλλον

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Οι καλλιέργειες στον Άρη είναι ένα πολύπλευρο ζήτημα στο οποίο καλούνται οι επιστήμονες τα τελευταία χρόνια να βρουν λύση. Αναμφίβολα είναι ένα ζήτημα που μπορεί να συνδεθεί με πολλές επιμέρους θεματικές στο Νηπιαγωγείο και να εμπλουτίσει τις προσπάθειες διδασκαλίας με ισχυρές πρακτικές δραστηριότητες και εμπειρίες που κάνουν τη μάθηση ζωντανή και δημιουργούν προβληματισμούς, ιδέες και νέες έννοιες στο μαθητή.

Η πρόκληση είναι να σκεφτούν τρόπους που θα μπορούσαμε να καλλιεργήσουμε στο διάστημα, όπου οι συνθήκες διαφέρουν και να γνωρίσουν τις απίστευτες δυνατότητες της τεχνολογίας. Έρχονται σε επαφή με την εκπαιδευτική ρομποτική και την τεχνητή νοημοσύνη, μαθαίνουν να προγραμματίζουν το ρομποτάκι τους και δημιουργούν τον πρώτο τους αλγόριθμο. Για τα μικρότερης ηλικίας προνήπια (4 χρονών) θα υπάρχει και βοήθεια στον προγραμματισμό από βελάκια αφρώδους υλικού. Οι μικροί μαθητές φτιάχνουν μόνα τους τη μακέτα τους, φτιάχνουν το διαστημόπλοιό τους από χαρτόκουτο, φτιάχνουν αστρονομικές στολές, προετοιμάζονται σωματικά με γυμναστική και άσκηση και δημιουργούν το δικό τους παιχνίδι χρησιμοποιώντας και προγραμματίζοντας επιδαπέδια ρομποτικά συστήματα. Στόχος του παιχνιδιού είναι να ξεπεραστούν όλα τα εμπόδια και να φτάσουν τα ρομποτάκια στον Άρη όπου θα καλλιεργήσουν αυτά που επέλεξαν ου μικροί μαθητές. Θα υπάρχουν 3 ενδιάμεσοι σταθμοί, υπερυψωμένοι και φτιαγμένοι 3D από τα ίδια τα νήπια με χρήση ανακυκλώσιμων υλικών, όπου θα παρουσιάζονται από τα παιδιά πληροφορίες για τους συγκεκριμένους σταθμούς του γαλαξία μας.

 

φτιάχνοντας το διαστημόπλοιό μας

ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ:

  • Ευαισθητοποίηση των μαθητών και παροχή εσωτερικής κινητοποίησης.
  • Αναζήτηση πληροφοριών και δραστηριότητες αρχικού σχεδιασμού
  • Συζήτηση με εμπειρογνώμονες
  • Δημιουργία λίστας δραστηριοτήτων
  • Μελέτη μοντέλων θερμοκηπίου
  • Μελέτη του εδάφους
  • Χρήση κομποστοποιητή
  • Σειρά δραστηριοτήτων φύτευσης στην αίθουσα και στον κήπο
  • Γνωριμία με το διάστημα και τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος
  • Το ταξίδι μας στο διάστημα
  • Καλλιεργώντας στον Άρη

 

ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ:

Η διάχυση των αποτελεσμάτων του έργου έγινε με κάθε δυνατό τρόπο από τους ίδιους τους μαθητές:

Με παρουσιάσεις στους μαθητές και εκπαιδευτικούς των υπόλοιπων τμημάτων του σχολείου. Οι παρουσιάσεις αναρτώνται στο ιστολόγιο του σχολείου για την ευαισθητοποίηση της τοπικής και ευρύτερης κοινότητας.

Με φυλλάδια που δημιουργούνται ψηφιακά από τους ίδιους τους μαθητές και τοιχοκολλώνται στο σχολείο και μοιράζονται σε συγγενείς και φίλους από τα ίδια τα παιδιά.

Με δημοσιεύσεις στην επίσημη ιστοσελίδα του σχολείου.

Με αναρτήσεις των προϊόντων του έργου στο διαδίκτυο (ebooks στο issuu και στο crello, βίντεο στο you tube, διαδραστικές αφίσες thinglink, κουΐζ και παιχνίδια στο learning ups).

Με δημοσιεύσεις σε προσωπικές ιστοσελίδες των εκπαιδευτικών.

Με αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα (facebook).

Με δημοσιεύσεις στον τοπικό ηλεκτρονικό τύπο (Epirus gate, Agon, Epirus TV).

Με παρουσιάσεις του έργου σε εθνικά και διεθνή επιστημονικά και εκπαιδευτικά συνέδρια.

Με τη συμμετοχή σε εκπαιδευτικούς διαγωνισμούς (BRAVO SCHOOLS 2021, Education Leaders Awards 2021, Δίκτυο Ανοιχτών Τεχνολογιών, Διαγωνισμός εκπαιδευτικής ρομποτικής WRO Hellas)

Με τη συμμετοχή σε εθνικά και διεθνή προγράμματα (Mission X: train like an astronaut-ESA, eTwinning).

Μέσω της συνεργασίας μας με το διατμηματικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων «Επιστήμες του Περιβάλλοντος και Εκπαίδευση για την Αειφορία».

Μέσω της συμμετοχής μας στο 11ο Πανελλήνιο συνέδριο του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων «Οι Φυσικές Επιστήμες στην προσχολική Εκπαίδευση» με τη δράση «Μικροί Εισηγητές-Ερευνητές».

Με παρουσιάσεις στους γονείς των μαθητών μέσω webex.

Τέλος, στην ολομέλεια έγινε η αποτίμηση της δράσης και κάθε μαθητής εξέφρασε τα συναισθήματα που του προκάλεσε το έργο. Ζωγραφίζουν αυτό που τους εντυπωσίασε από το σενάριο και όλα μαζί αποτυπώνονται σε έναν πίνακα padlet και αναρτώνται στην ιστοσελίδα του σχολείου.

Ψηφιακά Εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν:

Canva.com, Learning ups, crello.com, issuu.com, YouTube, Thinglink.com, Padlet, Lino

ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΜΕ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΜΑΣ:

https://youtu.be/k9vECLBPOgA