Όνομα Ομάδας: Robot Dioskouroi.
Ηλικία μαθητών: οκτώ και εννέα ετών.
Συνεργαζόμενη τοπική επιχείρηση: Εργοστάσιο Αρωματικών και Φαρμακευτικών Φυτών “Διοσκουρίδης”.
( Πληροφορίες για την τοπική επιχείρηση, στη διεύθυνση:https://www.agrotypos.gr/kalliergeies/alles-kalliergeieskalliergeies/ch-itskos-i-kalliergeia-aromatikon-fyton-chreiazetai )
Οι μαθητές των Β΄και Γ΄τάξεων Δημοτικού Σχολείου, θα χρησιμοποιήσουν τα υπολείμματα φυτών τοπικού αποστακτηρίου που παράγει αιθέρια έλαια και θα τα χρησιμοποιήσουν σαν υπολειμματική βιομάζα για την παραγωγή εναλλακτικών μορφών ενέργειας.
η διεύθυνση στο github είναι: https://github.com/dioskouroi/ROBOT-DIOSKOUROI
Προγραμματισμός- Σχέδιο δράσης:
ΣΤΟΧΟΙ:
- Κυκλική οικονομία, προστασία περιβάλλοντος, παραγωγή εναλλακτικών μορφών ενέργειας, ενίσχυση τοπικής οικονομίας.
- Διαμόρφωση τοπικής κουλτούρας.
- Χρήση ανοιχτών τεχνολογιών για την επίλυση πραγματικού προβλήματος, συνειδητοποίηση της δυνατότητας αναστροφής μιας κατάστασης από αρνητική σε θετική.
- Βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων.
- Προώθηση της υπολογιστικής σκέψης των μαθητών, εκπαίδευση των μαθητών στα πεδία STEAM, άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία.
- ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΙΔΕΑΣ: Στην περιοχή μας υπάρχουν επιχειρήσεις που δημιουργούν ζωικά και φυτικά υπολείμματα Συγκεκριμένα υπάρχουν κτηνοτροφικές μονάδες, καλλιέργειες οπωροφόρων δέντρων , εργοστάσια που παράγουν αιθέριεα έλαια. Μέρος αυτών των υπολειμμάτων καταστρέφονται με καύση, διαδικασία που επιβαρύνει το περιβάλλον με πολλούς τρόπους, συμβάλλοντας στην αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη και κατά συνέπεια στην κλιματική αλλαγή. Εμείς θα ασχοληθούμε με τα φυτικά υπολείμματα της μονάδας απόσταξης που παράγει αιθέρεα έλαια ΄΄Διοσκουρίδης΄΄ στην Αναρράχη- Εορδαίας. Το πρόβλημα εντοπίζεται με επιτόπια έρευνα των μαθητών. Βρίσκουμε τη λύση του με τη χρήση ανοιχτών τεχνολογιών και προχωράμε ένα βήμα παρά πάνω αντιμετωπίζοντας το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής και ταυτόχρονα την ενεργειακή και οικονομική κρίση. Θα χρησιμοποιήσουμε τα φυτικά υπολείμματα σαν υπολειμματική βιομάζα για την παραγωγή ενέργειας.
Η ενέργεια που είναι δεσμευμένη στις φυτικές ουσίες προέρχεται από τον ήλιο. Με τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης, τα φυτά μετασχηματίζουν την ηλιακή ενέργεια σε βιομάζα. Οι ζωικοί οργανισμοί αυτή την ενέργεια την προσλαμβάνουν με την τροφή τους και αποθηκεύουν ένα μέρος της. Αυτή την ενέργεια αποδίδει τελικά η βιομάζα, μετά την επεξεργασία και τη χρήση της. Είναι μια ανανεώσιμη πηγή ενέργειας γιατί στην πραγματικότητα είναι αποθηκευμένη ηλιακή ενέργεια που δεσμεύτηκε από τα φυτά κατά τη φωτοσύνθεση. Η καύση της βιομάζας έχει μηδενικό ισοζύγιο διοξειδίου του άνθρακα (CO2) δεν συνεισφέρει στο φαινόμενο του θερμοκηπίου – επειδή οι ποσότητες του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) που απελευθερώνονται κατά την καύση της βιομάζας δεσμεύονται πάλι από τα φυτά για τη δημιουργία της βιομάζας .Η μηδαμινή ύπαρξη του θείου στη βιομάζα συμβάλλει σημαντικά στον περιορισμό των εκπομπών του διοξειδίου του θείου (SO2) που είναι υπεύθυνο για την όξινη βροχή. Εφόσον η βιομάζα είναι εγχώρια πηγή ενέργειας, η αξιοποίησή της σε ενέργεια συμβάλλει σημαντικά στη μείωση της εξάρτησης από εισαγόμενα καύσιμα και βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου, στην εξασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού και στην εξοικονόμηση του συναλλάγματος Η βιομάζα είναι η πιο παλιά και διαδεδομένη ανανεώσιμη πηγή ενέργειας΄΄ ( ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ)
Η πρωτοτυπία της ιδέας βρίσκεται στην ενασχόληση των σημερινών μαθητών και πολιτών του μέλλοντος με το θέμα και την ανάγκη υιοθέτησης της ιδέας από όλες τις επιχειρήσεις. Η συνεργασία των επιχειρήσεων είναι εφικτή στα πλαίσια της μεγιστοποίησης του κέρδους τους και κυρίως στην παύση της καύσης με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και την στήριξη των εναλλακτικών μορφών ενέργειας.
Σε μακέτα παρουσιάζουμε το τοπικό αποστακτήριο. Δημιουργούμε χώρο συγκέντρωσης των φυτικών υπολειμμάτων για τη χρήση τους ως υπολειμματική βιομάζα. Από το αποστακτήριο παίρνουμε τα υπολείμματα των φυτών μετά τη διαδικασία απόσταξης π.χ. λεβάντα, ρίγανη, τσάι και τα μεταφέρουμε στη μονάδα παραγωγής ενέργειας. Η μακέτα κατασκευάζεται και εμπλουτίζεται από υλικά που υπάρχουν διαθέσιμα στο σπίτι και το σχολείο π.χ. χαρτόνια, μαρκαδόροι, μολύβια, γεωμετρικά όργανα, ψαλίδια, άδεια χάρτινα και πλαστικά κουτιά και μπουκάλια, χαρτόκουτες κ.α. Δύο Robot Edison με τη μορφή αυτοκινούμενου οχήματος, φαγάνα φορτωεκφόρτωσης, όπως θα κατασκευάσει η φαντασία και η δημιουργικότητα των μαθητών, παραλαμβάνει τη βιομάζα από τους χώρους απόθεσης και τη μεταφέρει στο εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας. Ένας αισθητήρας χρώματος θα καθορίζει τη διαδρομή που θα ακολουθήσει. Ακολουθώντας τη μαύρη γραμμή, θα φτάσει στο εργοστάσιο Διοσκουρίδης και συγκεκριμένα στο χώρο συγκέντρωσης των φυτικών υπολειμμάτων και τότε θα ανάψουν δεξιά και αριστερά του τα φώτα. Σβήνουν τα φώτα και το όχημα φορτωμένο κατευθύνεται στο εργοστάσιο, ακολουθώντας με τους αισθητήρες χρώματος τη μαύρη γραμμή. Μόλις φτάσει στο εργοστάσιο θα ανάψουν δεξιά και αριστερά του τα φώτα. Εκεί τα άχρηστα και επιβαρυντικά υπολείμματα, έχουν θέση υπολειμματικής βιομάζας και με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον μετατρέπονται σε ενέργεια καθιστώντας ενεργειακά αυτάρκη την περιοχή. Κατά τη διαδρομή του το robot Edison, με τους υπέρυθρους αισθητήρες θα αποφεύγει τυχόν εμπόδια που μπορεί να συναντήσει.
Το robot εdison, αποτελεί μια πρακτική λύση για την αρχική ενασχόληση των μαθητών της ηλικίας των επτά και οκτώ ετών και συμβάλει στην ομαλή μετάβαση για τη χρήση του Arduino που ακολουθεί. Είναι open γιατί θα παρέμβουμε κατασκευαστικά με διάφορα υλικά και υπάρχουν διάφορες γλώσσες προγραμματισμού δωρεάν. Θα χρησιμοποιήσουμε τη γλώσσα προγραμματισμού EdScratch και εναλλακτικά για την εξάσκηση και εξοικείωση των μαθητών με διάφορα προγραμματιστικά περιβάλλοντα τη γλώσσα προγραμματισμού EdBlocks.
Το εργοστάσιο θα είναι ένας γυάλινος θόλος που θα επιτρέπει να βλέπουμε τη λειτουργία του Arduino. Ένα Arduino UNO R3A Tmega 328P Board ± ¬¬¬USB Cable και Mini Solderless Breadboard400-Contacts for Arduino, 3W High-Power LED Module for Arduino , 4pin IR Infrared Obstacle Avoidance Sensor Module for Arduino KY-032 θα παρουσιάζουν την επιτυχή λειτουργία του με το άναμμα της λάμπας led. Η πρόταση υπάρχει στο αποθετήριο github, θα εμπλουτίζεται με κάθε βήμα υλοποίησης και το υλικό που θα αναπτυχθεί θα διανέμεται με άδεια χρήσης CC-BY.
- ΣΥΣΤΑΣΗ ΟΜΑΔΑΣ: Η ομάδα αποτελείται από 17 μαθητές. 8 της Β΄ και 9 της Γ΄ Δημοτικού. Συνεργαζόμαστε δύο εκπαιδευτικοί ΠΕ70. Ενδεικτικά αναφέρουμε τους ρόλους των μαθητών, οι οποίοι θα εργαστούν σε ομάδες με κύριο χαρακτηριστικό τη συνεργασία ως συστατικό αποτελεσματικότητας, τα ιδιαίτερα ταλέντα τους, τη φαντασία και τη δημιουργικότητα της ηλικίας.
- Οι ερευνητές: Κατά την επίσκεψη στο αποστακτήριο ΄΄Διοσκουρίδης΄΄θα καταγράψουν τις παρατηρήσεις τους και θα φωτογραφίσουν το χώρο.
- Οι επιστήμονες: Θα μελετήσουν και θα παρουσιάσουν στο σύνολο της ομάδας, τις βασικές έννοιες, βιομάζα, κλιματική αλλαγή, ενέργεια, εναλλακτικές μορφές ενέργειας, κυκλική οικονομία.
- Οι αρχιτέκτονες: Θα σχεδιάσουν τη μακέτα και τα υποκείμενά της.
- Οι κατασκευαστές,: Θα κατασκευάσουν τη μακέτα.
- Οι τεχνολόγοι: Θα προτείνουν τον εξοπλισμό.
- Οι προγραμματιστές: Θα ολοκληρώσουν το έργο με τον προγραμματισμό.
ΦΑΣΕΙΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ:
- Α΄Φάση: Αφόρμηση, προβληματισμός .Λαμβάνοντας υπόψιν μας την ηλικία των μαθητών, δημιουργούμε τις προϋποθέσεις μεγιστοποίησης του ενδιαφέροντος τους. Αναλαμβάνουν ρόλο Ντετέκτιβ. Έρευνα, καταγραφή, φωτογράφιση στο εργοστάσιο. Εντοπισμός προβλήματος. Προτάσεις επίλυσης του προβλήματος.
- Β΄ Φάση: Σχεδιασμός και κατασκευή μακέτας.
- Γ΄ Φάση: Κατασκευή ρομποτικού οχήματος και συνδέσεις Arduino.
- Δ΄ Φάση: Προγραμματισμός, λειτουργία, βελτιώσεις.
- Ε΄ Φάση: Παρουσίαση του έργου στους μαθητές και εκπαιδευτικούς του σχολείου.
ΛΙΣΤΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ:
- Arduino UNO R3A Tmega 328P Board ± USB Cable: 7,48ευρώ
- Mini Solderless Breadboard400-Contacts for Arduino: 3ευρώ
- 3W High-Power LED Module for Arduino :2,59ευρώ
- 2 Edison:2Χ 55 ευρώ
- Χαρτική ύλη: 5 ευρώ
- ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ: 128,07 ευρώ.
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:
Α΄ΦΑΣΗ
α) ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ- ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Η έναρξη του προγράμματος σηματοδοτεί την αφετηρία των δράσεων που θα ακολουθήσουν με απόλυτο σεβασμό στην ηλικία και τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Η ενεργός συμμετοχή των μαθητών, η ύπαρξη γρίφων και μυστηρίων που καλούνται να επιλύσουν δημιούργησε τις κατάλληλες προϋποθέσεις.
Το ταξίδι μας ξεκίνησε με ένα γρίφο, η λύση του οποίου έφερε στην παρέα μας τον Άκη Ρομποτάκη, ένα ανθρωποειδές ρομπότ που έγινε η μασκότ της ομάδας μας και « ο από μηχανής θεός» στις δυσκολίες.
Ο Άκης Ρομποτάκης βάζει το πρώτο ερώτημα σχετικά με το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής του πλανήτη Γη. Και η έρευνα αρχίζει!
Ρωτώντας, διαβάζοντας και ψάχνοντας στο διαδίκτυο κατανοούμε την έννοια της κλιματικής αλλαγής στον πλανήτη και συνειδητοποιούμε τη σοβαρότητα της κατάστασης.
Ο πρόεδρος της κοινότητας Εμπορίου, το σχολείο μας φιλοξενεί μαθητές των κοινοτήτων Αναρράχης και Εμπορίου του δήμου Εορδαίας, μας καλεί στο κοινοτικό κατάστημα και μας αναθέτει ρόλο Ντετέκτιβ. Είμαστε επίσημα «Η Ομάδα Δράσης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Μουρικίου» με κωδικούς ονομασίας « Ντετέκτιβ Σκούμπι Ντου» και Ντετέκτιβ « Κλουζ»
Η αποστολή μας είναι η επίλυση μυστηρίων και η ενεργή δράση για την υπεράσπιση του καλού στον πλανήτη Γη:
1ο Μυστήριο: Διαβάζουμε το παραμύθι « Ο Τζακ και η φασολιά» Διατυπώνουμε τον πρώτο μας προβληματισμό. Πώς θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ο Τζακ το τεράστιο φυτό της φασολιάς όταν το έκοψε, για να ωφελήσει την ανθρωπότητα; Αποτυπώνουμε με ζωγραφική τις εντυπώσεις μας και τις εικόνες από την αφήγηση των παραμυθιού.
Δημιουργήσαμε με ενθουσιασμό, ηλεκτρονικά τη σελίδα ενός κόμικ με τον πρώτο προβληματισμό μας. (PIXTON)
Ο Άκης Ρομποτάκης, στην προσπάθειά του να μας βοηθήσει, με ένα γρίφο μας στέλνει στο αποστακτήριο αρωματικών, φαρμακευτικών φυτών και αιθέριων ελαίων που βρίσκεται κοντά στο σχολείο μας και ονομάζεται « Διοσκουρίδης». Πηγαίνουμε στο γραφείο του διευθυντή του σχολείου μας και του εκφράζουμε την επιθυμία να επισκεφτούμε το Αποστακτήριο Διοσκουρίδης . Αναπτύσσουμε διάλογο μαζί του και του αποκαλύπτουμε την επιθυμία μας για έρευνα και τον στόχο της έρευνάς μας.
Τα πρώτα μας βήματα μπορείτε να παρακολουθήσετε σε βίντεο που θα βρείτε στη διεύθυνση: https://www.youtube.com/watch?v=ixjiaA-IfRA
Β) ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΜΑΣΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΓΗ
Με ενδιαφέρον και ευχάριστο τρόπο, ανοίγοντας καρτέλες, παίζοντας και λύνοντας μυστήρια, ενημερωνόμαστε από το υλικό των σελίδων: https://climatekids.nasa.gov/menu/plants-and-animals/
https://www.un.org/en/climatechange/
Η ενημέρωση συνεχίζεται με την παρακολούθηση βίντεο από το διαδίκτυο:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=SWPzGo_C010&feature=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?time_continue=40&v=E2j0pu_tM2Q&feature=emb_logo
Γ) ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Ο εντοπισμός του προβλήματος πραγματοποιήθηκε με επίσκεψη στο εργοστάσιο αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών. Οι ερευνητές: Κατά την επίσκεψη στο αποστακτήριο ΄΄Διοσκουρίδης΄΄ κατέγραψαν τις παρατηρήσεις τους και φωτογράφισαν το χώρο. Όλα ξεκίνησαν με ένα γράμμα…
« Ντετέκτιβ Σούμπι Ντου και Ντετέκτιβ Κλουζ. Εγώ ο Άκης Ρομποτάκης, σας γράφω αυτό το γράμμα για να σας ενημερώσω ότι κάνω μια έρευνα και χρειάστηκε να φύγω βιαστικά από το ράφι μου. Μην ανησυχείτε γιατί θα βρεθούμε σύντομα σε νέες περιπέτειες. Ετοιμαστείτε γιατί θα χρειαστώ τη βοήθειά σας.
Φιλικά Άκης Ρομποτάκης»
Τι είναι πάλι αυτό; Πού πήγε ο Άκης; Αγωνία και περιέργεια στα μέλη της ομάδας. Αγωνία που κράτησε δύο ολόκληρες ημέρες. Την Τρίτη μέρα, ένας γρίφος: « Ντετέκτιβ- Ομάδα Δράσης, ελάτε σε ένα εργοστάσιο που βρίσκεται κοντά στο σχολείο σας, να κάνουμε έρευνα και να με βοηθήσετε. Το εργοστάσιο παράγει κάτι που μυρίζει τέλεια και κάνει καλό στην υγεία μας. Το όνομά του είναι από την ελληνική μυθολογία». Ξύσαμε το αριστερό αυτί με το δεξί χέρι, κάναμε τρία πηδηματάκια επί τόπου, τρίψαμε τις μύτες μας και…λύσαμε τον γρίφο. Θα έπρεπε να πάμε στο εργοστάσιο Επεξεργασίας Αρωματικών και Φαρμακευτικών Φυτών «Διοσκουρίδης». Είχαμε την άδεια του διευθυντή, τη συναίνεση των γονέων και ξεκινήσαμε.
Το προσωπικό του «Διοσκουρίδη» μας υποδέχτηκε θερμά. Ο κύριος Νίκος μας ξενάγησε στους χώρους. Όμως… εκεί δίπλα στο καζάνι που βράζουν τα φυτά, πάνω σε ένα σιδερένιο στήριγμα, ψηλά, οι Ντετέκτιβ ανακάλυψαν ένα χαρτί ένας καινούριος γρίφος Ο γρίφος μας έστειλε στον Άκη Ρομποτάκη που με μεγάλη αφοσίωση μελετούσε μια σπουδαία πληροφορία η οποία ήταν γραμμένη σε ένα χαρτί που κρατούσε στο δεξί του χέρι. Ας διαβάσουμε μαζί το κείμενο: « Πηγαίνετε στην είσοδο παιδιά. Στρίψτε δεξιά. Περπατήστε σαράντα βήματα. Πιάστε το δεξί αυτί. Τρίψτε τη μύτη σας. Γυρίστε δεξιά να δείτε κάτι παράξενα βουνά»!
Ακολουθήσαμε την πορεία και βρεθήκαμε μπροστά σε βουνά από υπολείμματα ρίγανης και λεβάντας. Ο κύριος Νίκος μας παρουσίασε το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν. Δεν ξέρουν τι να κάνουν τις τεράστιες ποσότητες των υπολειμμάτων των φυτών μετά την απόσταξη. Η καύση τους είναι μια επικίνδυνη λύση για το περιβάλλον και θα έχει ολέθριες συνέπειες στην αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη. Ζήτησε τη βοήθεια των Ντετέκτιβ για να βρεθεί λύση σε αυτό το πρόβλημα. Οι Ντετέκτιβ άκουσαν με προσοχή όμως η επίλυση αυτού του μυστηρίου, απαιτούσε χρόνο και έρευνα. Έτσι ο κύριος Νίκος μας έδωσε ένα τσουβάλι με υπολείμματα να τα πάρουμε στο σχολείο μας για να κάνουμε έρευνα και μελέτη.
Εντοπίσαμε ένα πραγματικό πρόβλημα στην περιοχή μας. Θα προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε τα υπολείμματα των φυτών που προέρχονται από την απόσταξη μεγάλων ποσοτήτων ρίγανης και λεβάντας.
Η ξενάγησή μας στο αποστακτήριο αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών « Διοσκουρίδης» και το πραγματικό πρόβλημα που καλούμαστε να επιλύσουμε όπως μας το παρουσιάζει ο υπεύθυνος του αποστακτηρίου, σε βίντεο στη διεύθυνση: https://www.youtube.com/watch?v=xWht-RkAimQ
Δ) ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Καταιγισμός ιδεών από τους μαθητές στα πλαίσια διατύπωσης προτάσεων για την επίλυση του προβλήματος δηλαδή του τεράστιου όγκου των υπολειμμάτων ρίγανης και λεβάντας στο εργοστάσιο αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών της περιοχής μας.
Οι επιστήμονες: μελέτησαν και θα παρουσίασαν στο σύνολο της ομάδας, τις βασικές έννοιες, βιομάζα, κλιματική αλλαγή, ενέργεια, εναλλακτικές μορφές ενέργειας, κυκλική οικονομία
Μελέτη και κατανόηση της ύπαρξης ενέργειας στα υπολείμματα. Αντιμετωπίζοντας το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής και ταυτόχρονα την ενεργειακή και οικονομική κρίση. Θα χρησιμοποιήσουμε τα φυτικά υπολείμματα σαν υπολειμματική βιομάζα για την παραγωγή ενέργειας. ΄΄Η ενέργεια που είναι δεσμευμένη στις φυτικές ουσίες προέρχεται από τον ήλιο. Με τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης, τα φυτά μετασχηματίζουν την ηλιακή ενέργεια σε βιομάζα. Οι ζωικοί οργανισμοί αυτή την ενέργεια την προσλαμβάνουν με την τροφή τους και αποθηκεύουν ένα μέρος της. Αυτή την ενέργεια αποδίδει τελικά η βιομάζα, μετά την επεξεργασία και τη χρήση της. Είναι μια ανανεώσιμη πηγή ενέργειας γιατί στην πραγματικότητα είναι αποθηκευμένη ηλιακή ενέργεια που δεσμεύτηκε από τα φυτά κατά τη φωτοσύνθεση. Η καύση της βιομάζας έχει μηδενικό ισοζύγιο διοξειδίου του άνθρακα (CO2) δεν συνεισφέρει στο φαινόμενο του θερμοκηπίου – επειδή οι ποσότητες του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) που απελευθερώνονται κατά την καύση της βιομάζας δεσμεύονται πάλι από τα φυτά για τη δημιουργία της βιομάζας .Η μηδαμινή ύπαρξη του θείου στη βιομάζα συμβάλλει σημαντικά στον περιορισμό των εκπομπών του διοξειδίου του θείου (SO2) που είναι υπεύθυνο για την όξινη βροχή. Εφόσον η βιομάζα είναι εγχώρια πηγή ενέργειας, η αξιοποίησή της σε ενέργεια συμβάλλει σημαντικά στη μείωση της εξάρτησης από εισαγόμενα καύσιμα και βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου, στην εξασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού και στην εξοικονόμηση του συναλλάγματος.
Η βιομάζα είναι η πιο παλιά και διαδεδομένη ανανεώσιμη πηγή ενέργειας΄΄
( ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ)
ΤΕΛΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
Τα υπολείμματα της ρίγανης και της λεβάντας θα αποτελέσουν με τη μορφή βιομάζας πηγή ηλεκτρικής ενέργειας με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον. Η πρόταση ολοκληρωμένη θα παρουσιαστεί σε τοπικούς επιχειρηματίες.
Η πρωτοτυπία της ιδέας βρίσκεται στην ενασχόληση των σημερινών μαθητών και πολιτών του μέλλοντος με το θέμα και την ανάγκη υιοθέτησης της ιδέας από όλες τις επιχειρήσεις. Η συνεργασία των επιχειρήσεων είναι εφικτή στα πλαίσια της μεγιστοποίησης του κέρδους τους και κυρίως στην παύση της καύσης με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και την στήριξη των εναλλακτικών μορφών ενέργειας.
Β΄ΦΑΣΗ- ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΜΑΚΕΤΑΣ
Οι αρχιτέκτονες: σχεδίασαν τη μακέτα και τα υποκείμενά της. Σε μακέτα παρουσιάζουμε το τοπικό εργοστάσιο- αποστακτήριο αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών. Δημιουργούμε χώρο συγκέντρωσης των φυτικών υπολειμμάτων για τη χρήση τους ως υπολειμματική βιομάζα. Από το αποστακτήριο παίρνουμε τα υπολείμματα των φυτών μετά τη διαδικασία απόσταξης π.χ. λεβάντα, ρίγανη, τσάι και τα μεταφέρουμε στο αποθετήριο υπολειμματικής βιομάζας που βρίσκεται δίπλα στη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Αποτυπώνεται και ο χώρος που περιβάλλει τα εργοστάσια .Η μακέτα κατασκευάστηκε και εμπλουτίστηκε από υλικά που υπάρχουν διαθέσιμα στο σπίτι και το σχολείο π.χ. χαρτόνια, μαρκαδόροι, μολύβια, γεωμετρικά όργανα, ψαλίδια, άδεια χάρτινα και πλαστικά κουτιά και μπουκάλια, χαρτόκουτες κ.α.
Οι κατασκευαστές,: κατασκεύασαν τη μακέτα. Χαρτόκουτες και γυάλινοι θόλοι μετατράπηκαν σε εργοστάσια! Τέμπερες και πινέλα ζωντάνεψαν την κατασκευή. Άσκηση λεπτής κινητικότητας, δημιουργικότητας, αυτοσχεδιασμού και κυρίως συνεργασίας!
Γ΄ΚΑΙ Δ΄ΦΑΣΗ
α) Κατασκευή ρομποτικού οχήματος και συνδέσεις Arduino.-Προγραμματισμός, λειτουργία, βελτιώσεις.
Οι τεχνολόγοι: προτείνουν τον εξοπλισμό, Οι προγραμματιστές: ολοκληρώνουν το έργο με τον προγραμματισμό.
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ:
- Arduino UNO R3A Tmega 328P Board ± USB Cable: 7,48ευρώ
- Mini Solderless Breadboard400-Contacts for Arduino: 3ευρώ
- 3W High-Power LED Module for Arduino :2,59ευρώ
- 2 Edison: 55 ευρώ Χ2
- Χαρτική ύλη: 5 ευρώ
Β) ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ
Οι Προγραμματιστές, αναλαμβάνουν δράση!
Με τον παιγνιώδη και ευχάριστο τρόπο της κωδικοποίησης και αποκωδικοποίησης μηνυμάτων, πραγματοποιούμε την εισαγωγή στην έννοια του κώδικα. Η διαδικασία αυτή θα μας βοηθήσει στην κατανόηση του κώδικα και στη δημιουργία κώδικα για τη λειτουργία των ρομποτικών μας κατασκευών
ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: Ο Άκης Ρομποτάκης για να επικοινωνεί με ασφάλεια με την ομάδα των Robot Dioskouroi, αποφάσισε να τους στέλνει κωδικοποιημένα μηνύματα. Οι Robot Dioskouroi, σε ρόλο «κωδικοθραύστη», ακολουθούν σαν παραλήπτες, το ειδικό πρωτόκολλο του αποστολέα Άκη Ρομποτάκη. Ο μυστικός κώδικας, στηρίζεται στην υποκατάσταση των γραμμάτων του ελληνικού αλφάβητου.
Α→Ω Ν→Μ
Β→Ψ Ξ→Λ
Γ→Χ Ο→Κ
Δ→Φ Π→Ι
Ε→Υ Ρ→Θ
Ζ→Τ Σ→Η
Η→Σ Γ→Ζ
Θ→Ρ Υ→Ε
Ι→Π Φ→Δ
Κ→Ο Χ→Γ
Λ→Ξ Ψ→Β
Μ→Ν Ω→Α
Το πρώτο μήνυμα που έστειλε ο Άκης Ρομποτάκης στους Ντετέκτιβ της ομάδας Robot Dioskouroi: ΘΚΝΙΚΖ ΦΠΚΗΟΚΕΘΚΠ Κ ΙΞΩΜΣΖΣΗ ΧΣ ΥΟΙΥΝΙΥΠ ΗΚΗ
ΗΖΚΙ ΗΖΣΜ ΚΞΠΝΩΖΠΟΣ ΩΞΞΩΧΣ
Αποκρυπτογραφούμε το μήνυμα: ΡΟΜΠΟΤ ΔΙΟΣΚΟΥΡΟΙ Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΓΗ ΕΚΠΕΜΠΕΙ ΣΟΣ
ΣΤΟΠ ΣΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ
Αλλάζουμε τον μυστικό μας κώδικα για να αποφύγουμε «το σπάσιμό» του. Οι Robot Dioskouroi εμπνέονται τον δικό τους κώδικα και μοιράζονται το πρωτόκολλό του με τον συνεργάτη Άκη. Ο κώδικας στηρίζεται στην αντικατάσταση των γραμμάτων του ελληνικού αλφάβητου με αριθμούς.
Γ) Edison Robot: ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ROBOT EDISON/ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ/ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
Πριν ξεκινήσουμε να χρησιμοποιούμε το Edison ρομπότ θα πρέπει να κάνουμε κάποιες ενέργειες:
(1) να το γνωρίσουμε
(2) να επισκεφτούμε την ιστοσελίδα του EdScratch και
(3) να ελέγξουμε ότι όλα λειτουργούν και ότι δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα
μεταφορτώνοντας ένα δοκιμαστικό πρόγραμμα.
Προετοιμασία του Edison ρομπότ
Πρώτα ανοίγουμε το καπάκι της θήκης των μπαταριών και αφαιρούμε από το εσωτερικό
του το καλώδιο μεταφόρτωσης EdComm. Το καλώδιο μεταφόρτωσης EdComm χρησιμοποιείται για να μεταφορτώνουμε προγράμματα στο ρομπότ. Συνδέεται στην υποδοχή ακουστικών του υπολογιστή μας. Μετά τοποθετούμε στο εσωτερικό του 4 μπαταρίες τύπου AAA. Προσέχουμε να είναι σωστά τοποθετημένες (+/-) και κλείνουμε το καπάκι. Για να ενεργοποιηθεί το Edison ρομπότ,σύρουμε το διακόπτη που βρίσκεται στο κάτω μέρος του, στο On. Το ρομπότ θα ανταποκριθεί αναβοσβήνοντας τα κόκκινα LED του.
Γνωρίζοντας το Edison ρομπότ:
Πρώτα ανοίγουμε το καπάκι της θήκης των μπαταριών και αφαιρούμε από το εσωτερικό
του το καλώδιο μεταφόρτωσης EdComm. Το καλώδιο μεταφόρτωσης EdComm χρησιμοποιείται για να μεταφορτώνουμε προγράμματα στο ρομπότ. Συνδέεται στην υποδοχή ακουστικών του υπολογιστή μας. Μετά τοποθετούμε στο εσωτερικό του 4 μπαταρίες τύπου AAA. Προσέχουμε να είναι σωστά τοποθετημένες (+/-) και κλείνουμε το καπάκι. Για να ενεργοποιηθεί το Edison ρομπότ,σύρουμε το διακόπτη που βρίσκεται στο κάτω μέρος του, στο On. Το ρομπότ θα ανταποκριθεί αναβοσβήνοντας τα κόκκινα LED του.
Γνωρίζοντας το Edison ρομπότ
( Υποστηρικτικό υλικό για να γνωρίσουμε το robot Edison υπάρχει στη σελίδα :https://elearn.ellak.gr/mod/book/tool/print/index.php?id=3790 )
Για να χρησιμοποιήσουμε το Edison ρομπότ θα πρέπει να γνωρίζουμε που είναι οι αισθητήρες του και τι κάνουν τα 3 κουμπιά του.
(Play – Εκκίνηση του προγράμματος, Stop – Τερματισμό του προγράμματος, Record – 1 πάτημα = μεταφόρτωση προγράμματος,3 πατήματα = σάρωση γραμμωτού κώδικα (Barcode).)
Ο αισθητήρας ανίχνευσης γραμμής του Edison ρομπότ αποτελείται από δύο μέρη:
- ένα κόκκινο LED
- και ένα αισθητήρα φωτός.
Ο αισθητήρας ανίχνευσης γραμμής διαβάζει ειδικούς γραμμωτούς κώδικες για να ενεργοποιήσει προεγκατεστημένα προγράμματα. Το κόκκινο LED φωτίζει την πίστα και εφόσον αυτή είναι άσπρη, το φως ανακλάται και ο αισθητήρας ανιχνεύει μεγάλη ένταση φωτός. Αντίθετα, εάν η πίστα είναι μαύρη ,το φως δεν ανακλάται και ο αισθητήρας ανιχνεύει μικρή ένταση.
(Αισθητήρας ήχου, κουμπί Record, κουμπί Stop, κουμπί Play, Αριστερός αισθητήρας φωτός, Αριστερό υπέρυθρο LED, Αριστερό κόκκινο LED, Δεξιός αισθητήρας φωτός, Δεξί υπέρυθρο LED, Δεξί κόκκινο LED. Οι αισθητήρες και τα κουμπιά του Edison ρομπότ, Αισθητήρας ανίχνευσης γραμμής, Διακόπτης On/Off)
Η ιστοσελίδα του EdScratch
Το προγραμματιστικό περιβάλλον EdScratch είναι διαθέσιμο μόνο ONLINE και μπορούμε να
το χρησιμοποιήσουμε αφού επισκεφτούμε την ιστοσελίδα με διεύθυνση: https://www.edscratchapp.com
Μεταφόρτωση δοκιμαστικού προγράμματος στο Edison ρομπότ
Ενεργοποιούμε πρώτα την εφαρμογή φυλλομετρητή ιστού της επιλογής μας και
μεταφερόμαστε στην ιστοσελίδα με διεύθυνση https://www.edscratchapp.com.
Από το κάνουμε κλικ στην επιλογή Load Demos και επιλέγουμε για να ανοίξουμε
το δοκιμαστικό πρόγραμμα Test_program .Μετά συνδέουμε την μια άκρη του καλωδίου μεταφόρτωσης EdComm στη θύρα των ακουστικών του υπολογιστή μας αφού πρώτα όμως αυξήσουμε την ένταση της φωνής στη μέγιστη δυνατή τιμή.
Δοκιμαστικό πρόγραμμα
Ακολούθως, συνδέουμε την άλλη άκρη του καλωδίου μεταφόρτωσης EdComm στο
ρομπότ μας και ακολουθούμε τα πιο κάτω βήματα:
(1) Στο πάνω μέρος του ρομπότ μας πατούμε μόνο 1 φορά το στρογγυλό κουμπί εγγραφής
(Record).
(2) Στο προγραμματιστικό περιβάλλον EdScratch κάνουμε κλικ στην επιλογή και μετά στην επιλογή για να μεταφορτώσουμε το πρόγραμμα στο ρομπότ μας.
(3) Στο πάνω μέρος του ρομπότ μας πατούμε μόνο 1 φορά το τρίγωνο κουμπί εκκίνησης
(Play) για να εκτελέσουμε το πρόγραμμα.
Το ρομπότ θα εκτελέσει το πρόγραμμα και θα στρίβει αριστερά και δεξιά, αναπαράγοντας ήχο και αναβοσβήνοντας τα φώτα του.
Γνωριμία με το προγραμματιστικό περιβάλλον EdScratch
Πριν ασχοληθούμε με τον προγραμματισμό του Edison ρομπότ θα πρέπει πρώτα να
γνωρίσουμε το προγραμματιστικό περιβάλλον EdScratch.
Ενεργοποιούμε την εφαρμογή φυλλομετρητή ιστού της επιλογής μας και μεταφερόμαστε στηνιστοσελίδα με διεύθυνση : https://www.edscratchapp.com.
Για την κατασκευή του robot-edison σκαπτικού μηχανήματος και τον προγραμματισμό του μας βοήθησαν οι παρακάτω σύνδεσμοι: https://meetedison.com/content/EdBooks/Greek/Edbook1_mgeorgan%20greek.pdf
http://gym-trachoni-lem.schools.ac.cy/images/myuploads/documents/Edison_Robot.pdf
https://meetedison.com/content/EdCreate/EdBuild-EdDigger-instructions.pdf
Αρχικά για την κατασκευή του ακολουθήσαμε τις οδηγίες του εξής συνδέσμου:https://meetedison.com/content/EdCreate/EdBuild-EdDigger-instructions.pdf
Η ιδέα για να το προγραμματίσουμε ήταν στην αρχή το robot να λειτουργήσει σαν τηλεκατευθυνόμενο με τη βοήθεια ενός τηλεχειριστήριου τηλεόρασης όπου θα φορτώνει και θα ξεφορτώνει τα υπολείμματα της μονάδας.
Και στη συνέχεια θα προγραμματίζαμε το κάτω τμήμα( 2ο Edison) με ένα barcode ώστε να ακολουθεί μια συγκεκριμένη διαδρομή(follow the line) ώστε να πηγαίνει τα λύματα στο εργοστάσιο επεξεργασίας βιομάζας.
Προγραμματισμός ως τηλεκατευθυνόμενο(Τηλεκατευθυνόμενη κίνηση):
Τα παρακάτω barcode επιτρέπουν στο Edison να μάθει να κινείται με τη βοήθεια του
τηλεκοντρόλ της τηλεόρασης ή του DVD player.
Διάβασμα του κώδικα
1.Τοποθετούμε το ρομπότ από τη δεξιά μεριά και με φορά προς τo barcode που πρόκειται
να προσπελάσει
- Πιέζουμε το κουμπί εγγραφής (στρόγγυλο) 3 φορές
- Το Edison θα κινηθεί ευθεία και θα σκανάρει το barcode.
Μαθαίνουμε στο Edison ένα barcode κάθε φορά. Χρησιμοποιούμε τα κουμπιά του τηλεκοντρόλ και ορίζουμε κάθε κίνηση με το αντίστοιχο κουμπί, για παράδειγμα χρησιμοποιούμε το πάνω βέλος(αυτό που ανεβάζει την ένταση της φωνής) για να κινηθεί ευθεία μπροστά. Μπορούμε να κάνουμε αργότερα αλλαγές, έτσι ώστε να διευκολύνεται η κίνηση του ρομπότ από το τηλεκοντρόλ. Τώρα το ρομποτάκι μας έγινε τηλεκατευθυνόμενο! Το Edison είναι συμβατό με το 75% περίπου των τηλεκοντρόλ. Εάν τύχει να μην δουλέψει με κάποιο τηλεκοντρόλ, τότε δοκιμάζουμε κάποιο άλλο. Εάν κανένα από τα τηλεκοντρόλ μας δεν είναι συμβατό, τότε μπορούμε να αγοράσουμε κάποιο φθηνό τύπου ‘universal’ και να το σετάρουμε σαν να είναι ένα Sony DVD τηλεκοντρόλ.
Στη συνέχεια μέσω του περιβάλλοντος edscratch έγινε ο προγραμματισμός ώστε το Edison πατώντας το play ή χτυπώντας παλαμάκια να ακολουθεί μια συγκεκριμένη γραμμή στην συγκεκριμένη περίπτωση από το εργοστάσιο- αποστακτήριο την υπολειμματική βιομάζα στο εργοστάσιο μετατροπής της βιομάζας σε ηλεκτρική ενέργεια. Δύο Robot Edison με τη μορφή αυτοκινούμενου οχήματος, με κουβά φορτωεκφόρτωσης, παραλαμβάνει τη βιομάζα από τους χώρους απόθεσης και τη μεταφέρει στο εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας. Ένας αισθητήρας χρώματος θα καθορίζει τη διαδρομή που θα ακολουθήσει. Ακολουθώντας τη μαύρη γραμμή, θα φτάσει στο εργοστάσιο Διοσκουρίδης και συγκεκριμένα στο χώρο συγκέντρωσης των φυτικών υπολειμμάτων και τότε θα ανάψουν δεξιά και αριστερά του τα φώτα. Κατεβαίνει ο κουβάς της φαγάνας και φορτώνει τα υπολείμματα. Σβήνουν τα φώτα και το όχημα φορτωμένο κατευθύνεται στο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας , ακολουθώντας με τους αισθητήρες χρώματος τη μαύρη γραμμή. Μόλις φτάσει στο εργοστάσιο θα ανάψουν δεξιά και αριστερά του τα φώτα. Εκεί τα άχρηστα και επιβαρυντικά υπολείμματα, έχουν θέση υπολειμματικής βιομάζας και με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον μετατρέπονται σε ενέργεια καθιστώντας ενεργειακά αυτάρκη την περιοχή. Κατά τη διαδρομή του το robot Edison, με τους υπέρυθρους αισθητήρες θα αποφεύγει τυχόν εμπόδια που μπορεί να συναντήσει. Το robot εdison, αποτελεί μια πρακτική λύση για την αρχική ενασχόληση των μαθητών της ηλικίας των επτά και οκτώ ετών.
Ο κώδικας που χρησιμοποιήθηκε είναι ο εξής:
Θα μπορούσε επίσης να γίνει και με το barcode:
Το παραπάνω barcode ενεργοποιεί το αντίστοιχο πρόγραμμα. Το ρομπότ χρησιμοποιεί τον
αισθητήρα ανίχνευσης γραμμής και τον κινητήρα του για να ακολουθεί το μαύρο ίχνος.
Διάβασμα του κώδικα
1.Τοποθετούμε το ρομπότ από τη δεξιά μεριά και με φορά προς το barcode που πρόκειται
να προσπελάσει
- Πιέζουμε το κουμπί εγγραφής (στρόγγυλο) 3 φορές
- Το Edison θα κινηθεί ευθεία και θα σκανάρει το barcode
Τι κάνουμε
Αρχικά θα πρέπει να σχεδιάσουμε τη
διαδρομή.
Τοποθετούμε το Edison στη μία άκρη της διαδρομής έτσι ώστε ο αισθητήρας να βρίσκεται
εκτός της γραμμής. Έπειτα, πιέζουμε το κουμπί play (τρίγωνο) και παρακολουθούμε το
ρομπότ να ακολουθεί τη διαδρομή που σχεδιάσαμε.
Εξήγηση:
Ο αισθητήρας ανίχνευσης γραμμής εκπέμπει φως προς την επιφάνεια της πίστας και
μετρά το ποσό του φωτός που ανακλάται. Η λευκή επιφάνεια ανακλά το φως, δίνοντας μια
μεγάλη τιμή, ενώ η μαύρη ανακλά πολύ λίγο φως και ο αισθητήρας λαμβάνει μία μικρή
τιμή.
Το ρομπότ βρίσκεται σε μία συνεχή κατάσταση «δυσαρέσκειας». Γιατί συμβαίνει αυτό;
Όταν βρίσκεται εκτός της γραμμής, στρίβει δεξιά για να επιστρέψει πάνω στη μαύρη
γραμμή. Αντίθετα, όταν βρίσκεται πάνω στη γραμμή, στρίβει αριστερά για να βγει εκτός
διαδρομής. Αυτό έχει σαν συνέπεια να ακολουθεί συνεχώς τη διαδρομή.
Επισημάνσεις για τη λειτουργία των αισθητήρων ανίχνευσης του είδους της επιφάνειας επάνω στην οποία βρίσκεται/κινείται το robot:
Ο αισθητήρας ανίχνευσης του είδους της επιφάνειας επάνω στην οποία βρίσκεται/κινείται το robot, βρίσκεται στο μπροστινό μέρος της κάτω πλευράς του robot Edison.. Σκοπός του αισθητήρα αυτού είναι να ανιχνεύει κατά πόσο το robot Edison βρίσκεται/κινείται σε ανοιχτόχρωμη ή σκουρόχρωμη επιφάνεια. Για να λειτουργήσει σωστά ο αισθητήρας αυτός, πρέπει:
- Η επιφάνεια προς ανίχνευση (είτε είναι ανοιχτόχρωμη είτε είναι σκουρόχρωμη) να ΜΗΝ είναι γυαλιστερή.
- Η επιφάνεια προς ανίχνευση (είτε είναι ανοιχτόχρωμη είτε είναι σκουρόχρωμη) να ΜΗΝ είναι εξαιρετικά μικρού εμβαδού.
- Η έναρξη λειτουργίας του αισθητήρα αυτού πρέπει να γίνει με το robot Edison τοποθετημένο σε ΑΝΟΙΧΤΟΧΡΩΜΗ επιφάνεια αρχικά.
- Σε ανοιχτόχρωμη επιφάνεια σχεδιάσαμε και ζωγραφίσαμε με μαύρο μαρκαδόρο την πορεία που ακολουθεί το Edison. Η έντονη αντίθεση χρώματος εξασφαλίζει τη σωστή λειτουργία του αισθητήρα. ανίχνευσης του είδους της επιφάνειας επάνω στην οποία βρίσκεται/κινείται το robot Edison. Η γραμμή δε θα πρέπει να είναι γυαλιστερή. Το πλάτος της θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 1,5 εκατοστών για να είναι ανιχνεύσιμη από τον αισθητήρα. Η πορεία μεταφοράς της υπολειμματικής βιομάζας από το εργοστάσιο αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών προς το εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας δεν τέμνεται με την αντίστροφη πορεία της επιστροφής. Στην αφετηρία και τον τερματισμό οι δύο πορείες απέχουν τουλάχιστον 12 εκατοστά για να εξασφαλίσουμε ότι το όχημα θα ακολουθήσει τη σωστή διαδρομή.. Στην υπόλοιπη διαδρομή η απόσταση μεταξύ πορειών αυξομειώνεται αλλά οι πορείες δε τέμνονται.
Δ) ARDUINO ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ-ΚΩΔΙΚΑΣ
Οι επιστήμονες ανέλαβαν την έρευνα για να κατανοήσουμε τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε το ardouino. Οι τεχνολόγοι ανέλαβαν τις συνδέσεις του Arduino και οι προγραμματιστές τον κώδικα. Παίξαμε αλλάζοντας τις τιμές των μεταβλητών στα πλαίσια των δοκιμών αναζητώντας τον χρόνο που θα μας ικανοποιούσε στο άναμμα και το σβήσιμο της λάμπας led. Υλικό από τη σελίδα : https://wiki.dfrobot.com/Bright_LED_Module_SKU__DFR0438?fbclid=IwAR3qIW_Xjfck7afkz2yIAnGONkL_lRsfvQKqbfGN1SghVBAK5QyrL9NDb3k#More_Documents
Το εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, είναι ένας γυάλινος θόλος που μας επιτρέπει να βλέπουμε τη λειτουργία του Arduino. Ένα Arduino UNO R3A Tmega 328P Board ± USB Cable και Mini Solderless Breadboard400-Contacts for Arduino, 3W High-Power LED Module for Arduino , παρουσιάζουν την επιτυχή λειτουργία του εργοστασίου με το άναμμα της λάμπας led.
Για την εξοικείωση με το Arduino uno, πειραματιστήκαμε στο περιβάλλον δοκιμών και προσομοίωσης Tinkercad.
Οι συνδέσεις μας:
Χρησιμοποιήσαμε έναν μικροελεγκτή arduino Uno. Η δίοδος εκπομπής φωτός συνδέθηκε στην έξοδο με αριθμό 13. Η συνάρτηση pinMode(13,OUTPUT) πραγματοποίει την δήλωση της εξόδου. Στην void loop η συνάρτηση digitalWrite(13,HIGH) ανάβει την δίοδο και η συνάρτηση delay την διατηρεί αναμένει για ένα δευτερόλεπτο. Με την εκτέλεση digitalWrite(13,LOW) σβήνει η δίοδο και με την συνάρτηση delay τη διατηρεί σβηστεί για ένα δευτερόλεπτο. Αλλάζοντας τις τιμές των μεταβλητών, αυξάνουμε ή μειώνουμε τον χρόνο που το led είναι αναμμένο ή σβηστό. Όταν αναβοσβήνει το led το εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας είναι σε λειτουργία μετατρέποντας την υπολειμματική βιομάζα σε ενέργεια.
ΚΩΔΙΚΑΣ:
ΤΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΣΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ-ΑΝΑΒΕΙ ΤΟ LED ΤΟΥ ARDUINO:
Ε) ΦΑΣΗ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Το πρόγραμμα μπορείτε να το παρακολουθήσετε σε δύο βίντεο, στα οποία έχουν καταγραφεί όλες οι φάσεις της προσπάθειάς μας. Λόγω των ειδικών συνθηκών με τον covid 19, το πράγραμμά μας το παρακολούθησαν οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και γονείς των μαθητών του σχολείου μέσα από τα βίντεο.
Video, μέρος πρώτο : https://www.youtube.com/watch?v=0yjndfFFKVQ&t=4s
Video, μέρος δεύτερο: https://www.youtube.com/watch?v=h5UdcHFNLMo&t=3s